Netflix-pomon väite: Tästä syystä Christopher Nolan ei tee leffoja suoratoistojätille

24.4.2021 23:00

Siinä missä maineikkaat ohjaajat Martin Scorsesesta Spike Leehen ovat solmineet sopimuksia suoratoistopalveluiden kanssa uusista tuotannoistaan, yksi iso nimi ei ole näin tehnyt. Niin Batman-trilogiastaan kuin sotakuvaus Dunkirkista tunnettu Nolan tiedetään perinteisen filmin ystäväksi, joten tämä ei sinänsä ole yllätys. Netflixin elokuvajaoston johdossa toimiva Scott Stuber on kuitenkin avannut asiaa lisää.

Stuberin mukaan Nolanille on tärkeää saada elokuvansa valkokangaslevitykseen. Netflix on myös tuonut joitakin elokuviaan elokuvateattereihin, mutta miksi suoratoistojätti ei sittenkään ole saanut Nolania talliinsa?

– Luulen, että maailmanlaajuisessa elokuvateatterilevityksessä on edelleen houkuttelevuutta. Olen jutellut paljon Chris Nolanin kanssa… ja siinä on se jokin juttu, jota hän kaipaa kovasti. Jos emme voi tarjota sitä, se on yhä kynnyksenä hänelle, Stuber muotoilee.

Netflixillä on laajalti valtaa ympäri maailman, mutta esim. Aasiaan suoratoistopalvelu ei ole kyennyt levittäytymään samoin kuin muualle. Valkokangaslevityksen suhteen Netflixillä ei suoratoistopalveluna ole ollut suurta painotusta, ja vaikkapa Ranskassa se on maan julkaisupolitiikan takia päätynyt jättämään leffateatterilevitystä odottavat cinefiilit vaille tätä elämystä.

Lähde: Indiewire

Kuva: Warner Bros./ Tenet, 2020