Ohjaaja Gore Verbinski paljasti yksityiskohtia flopanneen lännenseikkailunsa takaa

11.4.2021 19:21

Arviolta jopa 190 milj. dollaria tappiolle jäänyt lännenseikkailu Lone Ranger on ollut yksi Disneyn isoimmista flopeista. Vuonna 2013 valmistuneen rainan yllä oli kuitenkin lupaus hyvästä: vanha suosikkisarjakuva, Pirates of the Caribbean -leffasarjan tekijät, sekä vielä kohtalaisen hyvässä maineessa ollut Johnny Depp toisessa pääosassa. Elokuvan tekemistä varjostivat kuitenkin huhut mm. tuhlailusta ja intiaanihahmon epäkorrektista kuvaamisesta.

Ohjaaja Gore Verbinski on nyt valottanut yksityiskohtia floppileffansa takaa. Hänen mukaansa ajatus Lone Ranger -leffasta syntyi jo ennen kuin vuoden 2006 Pirates of the Caribbean -jatko-osa oli julkaistu. Sen käsikirjoittajat usuttivat tuottaja Jerry Bruckheimeria ostamaan sarjakuvan elokuvaoikeudet, ja jo tuolloin Verbinskillä oli mielessään, mitä elokuvassa tulisi olla.

– [Jos muistan oikein] sanoin heti: ”Johnny [Deppin] pitää näytellä Tontoa.” Se vain singahti suustani. Olin, että: ”Lone Ranger, Johnny, Tonto.” Ajattelin heti kertoa Tonton tarinan [elokuvassa], koska Lone Rangerin tarina on kerrottu niin monesti. Menin puhumaan Johnnylle [Pirates-kuvausten välillä] tästä hänen veneelleen. Hän sanoi pitävänsä ajatuksesta. Luulen, että Jerry [Bruckheimer] ajatteli Johnnyn sanoneen haluavansa näytellä Lone Rangeria, Verbinksi muistelee.

Oikeuksien hankkimisen jälkeen Verbinski ajautui kuitenkin muiden projektien pariin, ja tällä välin Lone Rangeria työstivät muut henkilöt. Näiden vuosien aikana elokuvasta kirjoitettiin mm. versiota, jossa oli mukana ihmissusi.

– Tulin takaisin ehkä neljä vuotta myöhemmin, kun Jerry kysyi, haluaisinko palata. Sanoin, että haluaisin tehdä version, jota alkujaan ajattelin. Jossakin välissä käsikirjoitukseen oli ilmestynyt ihmissusi, mutta sitä versiota en lukenut… Siinä oltiin umpikujassa. […] Luulen, että he olivat kolunneet valitsemansa polun loppuun. [Sitten] Johnny soitti minulle ja pyysi minua takaisin mukaan. Ja hän lähetti minulle valkokuvan itsestään Tonto-maskissa sekä lintu päässään. Siinä vaiheessa kerroin alkuperäisestä ajatuksestani [käsikirjoittaja] Justin Haythelle, ja me vain aloimme kirjoitushommiin, Verbinski kertoo ja lisää hakeneensa innoitusta elokuvalle mm. Sam Peckinpahin ja Sergio Leonen töistä. Mestarien tyylin kopioiminen tämän kokoluokan leffassa ja yli 30 vuotta heidän kulta-aikansa jälkeen ei kuitenkaan tuottanut toivottua tulosta.

Lähteet: Collider, Screenrant

Kuva: Disney/Lone Ranger, 2013