Tiesitkö: Bruce Springsteen teki kappaleen Harry Potter -leffasarjaan, mutta tästä syystä sitä ei koskaan siinä kuultu

15.3.2021 14:48

Kun Warner Bros. aloitteli Harry Potter -elokuvien sarjaa, leffoihin sopivaa musiikkiraitaa mietittiin tarkoin. Jo ennen ensimmäistä Potter leffaa (2001) myös itse Bruce Springsteen teki kappaleen, johon hän oli saanut innoituksen luettuaan lapsilleen J. K. Rowlingin kirjasarjaa.

Biisi, I’ll Stand By You Always, syntyi Springsteenin kynästä juuri Harry Potter ja viisasten kivi (1997) kirjan myötä. Vaikka laulussa ei esim. mainita Harrya nimeltä, se viittaa muulla tapaa orvoksi jääneen velhopojan tarinaan. Myös lempinimellä Pomo tunnettu Springsteen tarjosi kappalettaan tuotantoyhtiö Warner Brosille, ja kiinnostusta laulun käyttöön myös löytyi.

Biisi jäi kuitenkin lopulta kuulematta Potter-rainoissa. Tähän oli syynä kirjailija Rowlingin sopimus tuotantoyhtiön kanssa. Siinä oli määritelty, ettei leffasarjassa kuultaisi lainkaan kaupallisia musiikkikappaleita, joihin myös I’ll Stand By You Always lukeutuu. Julkisuuteen biisi ja sen taustat nousivat vasta Potter-leffasarjan päätyttyä.

Lähde: ScreenRant

Kuva: Warner Bros./Harry Potter ja kuoleman varjelukset, osa 1, 2010