Wonder Woman 1984 ei saa kehuja

9.1.2021 23:43

Samaan aikaan kun fanikunta odottaa Spawn-sarjakuvasankarin oman leffan muotoutumista liki henkeään pidätellen, niin ikään sarjakuvalehtien sivuilta tutun Wonder Womanin uusin elokuvaseikkailu on jo ehditty tuomita monella taholla. Gal Gadot’n tähdittämän ja Patty Jenkinsin ohjaaman Wonder Woman 1984:n tuoreusprosentti kääntyi vastikään Rotten Tomatoes -sivustolla mädän puolelle.

Eri ammattikriitikoiden arvosteluja kokoavan sivuston prosenttilukema Wonder Womanin uusimmalle tulemiselle oli vähän aikaa alle 60%:n. Tätä kirjoittaessa elokuva on jo saanut taas vaihteeksi positiivisempaa palautetta, mutta on kuitenkin selvää, ettei jatko-osasta tullut ensimmäisen osan veroista. Vuoden 2017 raina nimittäin on tällä hetkellä 93% tuoreuslukemassa samalla sivustolla.

Sarjakuvafilmatisoinnin tekeminen on haastavaa. Spawnin osalta jo ensimmäisen osan pelätään epäonnistuvan pahasti. Hahmon, kuolleista heräävän agentin, luonut Todd McFarlane on itse kirjoittanut leffan käsikirjoituksen, mutta huhun mukaan se on laadittu hyvin niukkaa budjettia ajatellen. Esim. leffan Spawnin itsensä on arvioitu saavan ruutuaikaa vain vartin verran ja sarjakuvassa esitetystä poikkeavana hahmona. Ensimmäinen Spawn-leffaversiointi nähtiin jo 1997, mutta rebootin julkaisuajankohta on vielä hämärän peitossa.

Lähteet: MovieWeb, We Got This Covered, Inverse, Rotten Tomatoes

Kuva: Warner Bros./Wonder Woman 1984, 2020