Pixarin uutuusanimaatio saapuu pian: Näin tiukasti sitä tehtiin

19.12.2020 21:31

Disneyn omistaman Pixarin uutuusanimaatio Soul – Sielun syövereissä saapuu Disney+-suoratoistopalveluun sopivasti joulunpyhiksi. Musikaalinen seikkailu antaa nimensä mukaisesti odottaa Inside Out – Mielen sopukoissa -animaation kaltaista huimaa matkaa, joskin pikkutytön sijasta se seuraa vaihteeksi aikuista miestä, jolla on iso haave.

On enemmän sääntö kuin poikkeus, että kalliit elokuvatuotannot päätyvät varsinaiseen levitykseen vasta monen testauksen ja muutoksen jälkeen. Arviolta 150 milj. dollaria kustantava Soul – Sielun syövereissä ei ole tässä suhteessa poikkeus. Elokuvan englanniksi puhutun version yhtenä ääninäyttelijänä toimiva Daveed Diggs tekee itse elokuvassa vain pienen roolin, mutta hänellä oli muunlainen ja tärkeä osa sen tuotannossa.

Broadway-tähti Diggs kertoo, että Pixarilla haluttiin kuulla palautetta leffaa varten erityisesti mustalta väestönosalta, sillä sen päähenkilökään ei ole valkoihoinen. Hän sekä mm. muusikko Questlove olivat mukana tiimissä, jolta pyydettiin kommentteja.

Diggs kuvailee käytyjä keskusteluja näin:

– Tämä on Pixarin ensimmäinen elokuva, jossa on musta päähenkilö, joten he halusivat palautetta asioiden kulttuurillisesta oikeellisuudesta. […] He kyselivät hahmojen luonnoksista: ”Tuntuuko tämä sinulle tutulta henkilöltä”, ja: ”Loukkaako tämä sinua millään tavalla?”

Diggsin mukaan leffan luominen oli niin kova prosessi, ettei hän itse haluaisi olla Pixar-käsikirjoittajan asemassa.

– He paiskaavat pois jutun, jos se ei toimi. Se on brutaalia. Kukaan ei välitä kenenkään tunteista, he haluavat vain tehdä mahtavan leffan. Olin mukana uutena tulokkaana, joten minusta se kuulosti siltä kuin he olisivat tappaneet vauvoja siellä.

Lähde: The Guardian

Kuva: Disney/Pixar: Soul – Sielun syövereissä, 2020