Eriskummallisiin hahmoihin erikoistunut The Shape of Water -näyttelijä oli päätyä aivan eri alalle

2.11.2020 00:04

Näyttelijä Doug Jones on jo 1980-luvun puolivälistä alkaen ehtinyt tehdä runsaasti rooleja sekä TV:n että elokuvien puolella. Monelta katsojalta hänen kasvonsa ovat kuitenkin jääneet hämärään, vaikka hän on esiintynyt keskeisissä osissa mm. Hellboy-leffasarjassa ja Oscar-palkitussa The Shape of Water -elokuvassa. Syy tähän on ilmeinen: Jones on yksi Hollywoodin kysytyimpiä näyttelijöitä aina, kun jossakin tuotannossa tarvitaan erikoisten otusten tulkkia.

Lähes kaksimetrinen ja pitkäkaulainen Jones on kysytty myös siksi, ettei hän yleensä valita, jos roolihahmoksi muuntautuminen vaatii jopa tuntikausien maskeerausta ja erilaisten lisäkkeiden kiinnittämistä ympäri hänen kehoaan. Tuoreessa haastattelussaan Jones kuitenkin kertoo, ettei fantasiahahmoiksi muuntautuminen ollut alkujaan hänen urasuunnitelmissaan.

– Unelmatyöni olisi ollut näytellä tilannekomedioissa jotakin sivuroolia, jossa tulen kuvaan, teen kainalopierun ja siinä se. […] Enoni asui Kaliforniassa ja työskenteli pankissa. Hän kehotti minua lähettämään työhakemuksen ja lupasi auttaa työn saamisessa [pankista] ja työhaastatteluni meni hyvin. […] Mutta kahdeksan kuukautta myöhemmin sain potkut, Jones kertoo.

Hän toteaa heti pankkityön aloitettuaan kauhistuneensa, miten väärälle alalle tunsi joutuneensa. Potkujen jälkeen Jones kävi näyttelijäkursseilla. Tilannekomedioiden sijasta hänelle avautui tie mainoksiin, joissa Jonesille tarjottiin osaa mm. tanssivana muumiona.

Lähde: Collider

Kuva: 20th Century Fox/The Shape of Water, 2017