Chadwick Bosemanin muistoa kunnioitetaan – myös Marvelilta kommentoitiin tähden kuolemaa

30.8.2020 15:19

28.8.20 kotonaan Kaliforniassa vain 43-vuotiaana menehtynyt Chadwick Boseman on saanut monilta kunnioitusta mm. sosiaalisen median kautta. Vaikka näyttelijä nähtiin valkokankailla niin historian kuuluisuuksina (mm. James Brown) kuin vuodesta 2016 Marvelin ensimmäisen ei-valkoihoisen supersankarin roolissa, hänen omasta yksityiselämästään ei julkisuudessa paljoa kerrottu. Näin monille tuli jopa yllätyksenä, että hän oli käynyt taistelua syöpää vastaan neljä vuotta.

Black Pantherin fyysisesti vaativaa supersankariroolia kaikkiaan neljässä Marvel-elokuvassa esittäneen Bosemanin poismenoa kommentoitiin tuoreeltaan myös Marvelilta. Suuri yleisö odotti hänen palaavan rooliinsa Black Panther 2 -elokuvaa varten.

– Chadwickin kuolema on todella musertavaa. Hän oli meidän T’Challamme, meidän Black Pantherimme, ja hyvä ystävämme. Joka kerta, kun hän saapui kuvauksiin, karisma ja ilo huokuivat hänestä, ja jokaisessa kohtauksessaan hän loi jotakin todella unohtumatonta. Hän näytteli monia uskomattomia hahmoja, eikä kukaan ollut parempi herättämään henkiin suurmiehiä. Hän oli yhtä nokkela ja lempeä ja voimallinen ja vahva kuin näyttelemänsä henkilöt. Nyt hän ottaa paikkansa ikonina näiden rinnalla. Marvel Studioiden perhe suree syvästi hänen poismenoaan hänen läheistensä kanssa, tuottaja Kevin Feige kirjoitti THR:n kautta julkaisemassaan lausunnossa.

Studio ei luonnollisesti ole kommentoinut tässä vaiheessa sitä, kuinka se toimii vuodelle 2022 aikataulutetun Black Panther 2:n kanssa. Bosemanin rinnalla Marvelin Avengers-näyttelijäkaartiin kuulunut Mark Ruffalo suree niin ikään kollegansa kuolemaa:

– Tämä tragedioiden vuosi vain syvenee Chadwick Bosemanin menettämisen myötä. Mikä mies, ja mikä kyky. Veliseni, olit yksi kaikkien aikojen mahtavimmista ja sinun mahtavuutesi oli vasta alkua.

Toinen Avengers-tähti, Chris Evans, muisteli niin ikään työtoveriaan lämpimin sanoin:

– Chadwick oli erityinen. Todella omaperäinen. Hän oli taiteilijana sitoutunut ja jatkuvasti utelias. Hänellä olisi ollut edessään vielä paljon. Olen äärettömän kiitollinen ystävyydestämme. Lepää hyvin, Kuningas.

Bosemania jäivät suremaan myös mm. hänen kaksi veljeään ja laulaja Taylor Simone Ledward, jonka kanssa hän avioitui vahvistamattomien tietojen mukaan vuoden aikana.

Lähteet: ScreenRant, THR, IndieWire, Newsweek

Kuva: Marvel Studios/ Disney/ Black Panther, 2018