Clint Eastwoodin uusin elokuva johti haasteeseen

10.12.2019 14:05

Clint Eastwoodin tuorein elokuva, tositapahtumiin pohjaava Richard Jewell, ei ole vielä aloittanut edes kotimaansa elokuvateatterikierrosta, mutta jo nyt se on herättänyt närää. Elokuvan tuotantoyhtiö Warner Bros. on saanut haasteen koskien leffan sisältöä.

Laajalevikkisen atlantalaislehti AJC:n puolelta on esitetty väite, että Richard Jewell -leffalla yritetään tahrata 150-vuotiaan sanomalehden maine. Erityisen ikävänä AJC:ssä on koettu se, että elokuvassa lehden toimittaja Kathy Scruggs vaikuttaa hankkivan tietoja FBI:n agentilta seksiä vastaan. AJC:n päätoimittajan mukaan Scruggs ei toiminut niin.

Warner Bros. on tuoreeltaan kiistänyt väitteet lehden maineen lokaamisesta perusteettomina. Tuotantoyhtiöltä huomautetaan, että elokuvan lopussa on myös maininta, että Richard Jewell perustuu todellisiin historian tapahtumiin. Samassa maininnassa korostetaan, että elokuvan vuorosanoja, joitakin tapahtumia ja hahmoja on luotu ja kehitelty dramatiikan takia ja taiteellisista syistä.

Richard Jewell kertoo vuoden 1996 olympialaisten pommi-iskusta, jonka aikana sankarillisesti toiminut vartija joutui myöhemmin itse terroristiepäilyjen kohteeksi. Mm. Paul Walter Hauserin, Kathy Batesin ja Sam Rockwellin tähdittämän leffan Suomen ensi-iltapäivä ei ole vielä tiedossa.

Lähde: Deadline

Kuva: Warner Bros./Richard Jewell, 2019