Epookkielokuva voi syntyä myös harrastelijavoimin

27.11.2019 12:35

Tämän viikon perjantaina ensi-iltaan saapuu elokuva, jonka valmistuminen on ollut ison jännityksen kohteena ainakin sen tekijöille. Kyseessä on Sibeliuksen aikalaisen, säveltäjä ja pianisti Selim Palmgrenin elämästä kertova epookki Selim.

Erikoista leffassa on se, että se on syntynyt pitkälti harrastelijavoimin. Elokuvaa on tehty ohjaaja ja käsikirjoittaja Antti-Jussi Marjamäen mukaan lähes neljä vuotta. Hän lupaili leffaa ensi-iltaan jo aiemmin, mutta:

– Olin silloin vielä nuori ja naiivi, Marjamäki vitsailee. Leffan viimeisiä muokkauksia tehtiin jopa niin tiukille ennen sen kutsuvierasnäytöstä, että unet jäivät tekijöiltä vähiin.

Epookki vaatii tietenkin mm. erityisen puvustuksen ja lavastuksen. Siinä missä ns. ison rahan tuotannoissa kuvauspaikkoja etsii kuvauspaikkajärjestäjä, Selimin koko kuvaustiimi haravoi sopivia kohteita ympäri Satakuntaa. Haasteita sopivien kohteiden löytämiseen toivat niin nykyajan liikennemerkit kuin ihan vain tavalliset tämän päivän kaduntallaajat, joiden näkymistä kuvissa piti vältellä.

Ohjaaja Marjamäki kiittelee kuvauspaikkojen järjestymistä – porilaissyntyisen Palmgrenin tarinaa kuvattiin mm. Porin kaupungintalossa ja raatihuoneella. Kokonaisuus ei kuitenkaan syntynyt kommelluksitta – työryhmä paljastaa, että vaikkapa kaikkein idyllisimpiä kohtauskuvia, Palmgrenin piilopirtin luomissessiota, taltioitiin tukalassa helteessä ja keskellä ampiaisparvea.

Selim on tuoreeltaan nähtävissä Pori Film Festivalilla 29.11.19.

Elokuvan teaseri: