Rakastettujen Hollywood-musikaalien ohjaaja Stanley Donen on kuollut

23.2.2019 20:24

Yhdysvaltalainen ohjaaja Stanley Donen on kuollut 94-vuotiaana. Vaikka Donenin nimi ei ehkä ole nuoremmille sukupolville tuttu, hänen menestysmusikaalinsa Laulavat sadepisarat kuuluu edelleen lajityypin merkittävien klassikoiden joukkoon. Hän ohjasi myös Audrey Hepburnin ja Fred Astairen tähdittämän Rakastunut Pariisissa– ja tanssinumeroillaan häikäisseen Seitsemän veljeksen morsiamet -musikaalit.

Vaikka Donenin katsotaan kuuluneen Hollywoodin kultakauden ohjaajiin, hän ei voittanut yhdestäkään elokuvastaan Oscaria. Hänet tosin palkittiin Oscarilla elämäntyöstään vuonna 1998 gaalassa, jossa Donen innostui myös itse tanssimaan ja laulamaan kiitospuheensa aikana. Tällä tavoin hän muistutti menneisyydestään ennen elokuvauraansa – hän alkoi tanssiharrastuksen jo 10-vuotiaana ja päätyi elokuvien pariin työskenneltyään ensin pitkään Broadwaylla sekä tanssijana että koreografina. Näistä tehtävistä hän seurasi ystäväänsä näyttelijä ja tanssija Gene Kellyä musikaalielokuviin.

Kelly ja Donen työskentelivät vuosia yhdessä, jo 1940-luvulta lähtien. He mm. ohjasivat merivoimien lomanvietosta kertoneen musikaalikomedian Ilo irti!, jota Kelly tähditti yhdessä Frank Sinatran, Ann Millerin ja Betty Garrettin kanssa. Kaksikon yhteistyö päättyi Kuin paistetta päivän -leffan aikaan keskinäisiin ristiriitoihin, eivätkä he tehneet enää yhteisiä tuotantoja, vaikka sopivatkin riitansa.

Myöhemmällä iällä Donen siirtyi mm. musiikkivideoiden ja TV-tuotantojen pariin. Häntä jäivät kaipaamaan elämänkumppani Elaine May, sekä kaksi poikaa, Josh ja Mark, joista ensin mainittu työskentelee TV-tuottajana.

Näyte Laulavista sadepisaroista, kohtauksesta, jossa kertoman mukaan jokaisen lätäkönkin paikka oli laskettu tarkasti koreografiaan sopivaksi:

Lähteet: Deadline, Variety, Independent

Kuva: Adam Schartoff