Vain aitoa Freddie Mercuryn ääntäkö The Queen -leffassa? Ei niin simppeliä!

30.10.2018 11:46

Bohemian Rhapsody -elokuva saapuu tällä viikolla myös Suomen valkokankaille. The Queen -yhtyeen vaiheita erittelevä elämäkertaraina on jo nyt saanut hyvää pöhinää ympärilleen. Elokuvaa on pyöritetty jo mm. Yhdysvaltain näyttelijöiden killan edustajille, minkä jälkeen sen päätähti, laulaja Freddie Mercuryä näyttelevä Rami Malek on noussut mukaan Oscar-ehdokasveikkauksiin.

The Queen -yhtyeen Mercuryn (1946 – 1991) ääni on yksi tunnistettavimpia rock-musiikin esittäjien äänistä, mutta leffassa on tarjolla pieni yllätys: se, mikä näyttää ns. playbackilta, ei olekaan täysin playbackia. Vaikka leffan kuvissa Rami Malek siis liikuttaakin suutaan Mercuryn aikoinaan tulkitsemien biisien aikana, elokuvan ääniraidalla ei tällöin kuulukaan vain The Queenin edesmenneen keulakuvan ääni.

Malek paljastaa tuoreessa haastattelussaan, ettei hänen omaa ääntään ole vaimennettu täysin elokuvassa kuultavissa lauluissa. Leffassa kuullaan itse asiassa kolmea eri esittäjää kuin yhtenä: Malekia, Freddie Mercurya itseään ja kanadalaismuusikko Marc Matelia. Matelin The Queen -versiointia voi kuunnella myös Youtubesta.

Lähteet: Metro.co.uk, Deadline, NY Post

Kuva: 20th Century Fox/Alex Bailey/ Bohemian Rhapsody, 2018