Tiesitkö tätä suositusta Jurassic Park -hahmosta?

31.3.2018 17:52

Jo Jurassic Park -elokuvassa esitelty kaaosteorioiden asiantuntija tohtori Ian Malcolm yksi leffasarjan suosituimpia hahmoja. Jurassic Parkin jälkeen tämä Jeff Goldblumin omintakeiseen tapaansa tulkitsema hahmo on ollut mukana myös mm. franchiseen liittyvässä videopelissä ja tänä vuonna Malcolm tekee paluun valkokankaille Jurassic World: Kaatunut valtakunta -leffassa. Vähältä kuitenkin piti, ettei koko hahmoa nähty ollenkaan edes alkuperäisessä Jurassic Parkissa.

Michael Crichtonin romaanissa, johon Jurassic Park pohjaa, Malcolm ei ole aivan sellainen henkilöhahmo kuin leffassa. Kirjassakin hänet pyydetään konsultoimaan dinosauruspuiston saattamisessa yleisölle sopivaan kuntoon. Crichton kuitenkin kirjoitti hahmolle varsin tylyn kohtalon, johon kuului [spoilerivaara!] mm. joutuminen hirmuliskon hampaisiin.

Jurassic Park -leffaa tehtäessä Goldblum sai jo melko varhain pyynnön olla mukana projektissa, mutta ohjaaja Steven Spielbergillä oli tärkeää asiaa hänelle vielä käsikirjoituksen muokkauksen. Tässä vaiheessa käsikirjoitustiimi oli päättänyt, että tohtori Alan Grantin (Sam Neill) ja Malcolmin hahmot yhdistettäisiin.

– En usko, että Sam Neill oli silloin vielä mukana, mutta Alan Grantin hahmo oli, ja minä sanoin: ”Ei, ei ,ei, minusta se hahmo tulisi pitää”, Goldblum muistelee tapahtumia Vanity Fairin haastattelussa, mutta jättää kuitenkin kertomatta juuri ne perustelut, joiden ansiosta hänet lopulta nähtiin Malcolmina Jurassic Parkissa. Ilmeisesti ne kuitenkin painoivat vaakakupissa paljon, koska hahmo elää ja hengittää yhä.

Lähde: Vanity Fair

Kuva: Universal Pictures/ Jurassic Park, 1993