Samsung tarjoaa palvelua, jolla voi väitetysti unohtaa elokuvakokemuksen

12.12.2017 20:47

Yli kymmenen vuotta sitten julkaistussa draamaelokuva Tahrattomassa mielessä Jim Carreyn ja Kate Winsletin esittämä pariskunta hakeutuu erikoishoitoon, jossa on tarkoitus hävittää heidän mielistään muistot ikävästi päättyneestä parisuhteesta. Nyt maailmankuulu teknologiayritys Samsung on ryhtynyt tarjoamaan palvelua, jolla voi pyyhkiä muistoistaan minkä tahansa elokuvan tai TV-sarjan – tai niin se ainakin lupaa. Teoriassa palvelulla voisi myös pyyhkiä mielestään esim. elokuvatrailerista paljastuneet spoilerit.

Samsung Electronics Nordicin sivuilla avattu palvelu, Unspoil me, nojaa vahvasti hypnoosin voimaan. Ruotsin tunnetuimpiin kuuluvan hypnotisoijan, Fredrik Praeston, rauhoittava puhe johdattaa palvelussa n. 20 minuutin aikana katsojan unohtamaan juuri sen sarjan tai elokuvan, jonka katsomiskokemuksen tämä haluaa pois mielestään. Syy tällaisen palvelun käyttöön voi vaikkapa olla hyvin positiivinen tai vaihtoehtoisesti hyvin negatiivinen leffakokemus.

Tuhansia ihmisiä hoitaneen Praeston mukaan kysymys on itsehypnoosista.

– Hypnoosia on käytetty läpi historian asioiden unohtamiseen, usein terapeuttisin tarkoituksin. Unspoil me:llä sitä voidaan käyttää uusien kokemusten hankkimiseen sen sijaan, Praesto toteaa Dagensanalys-sivuston haastattelussa.

Leffatykin toimitus ei toistaiseksi ole testannut Unspoil me:n toimivuutta, mutta teknologiasivusto Cnetin toimittajan kertatestissä sen teho jäi todistamatta. Cnetin testin voit lukea englanniksi tästä. Unspoil me:n kokeilu onnistuu puolestaan tästä – omalla vastuulla.

Lähteet: ScreenRant, Dagensanalys, Cnet, Samsung

Kuva: Samsung