Star Wars -parodia täytti 30 vuotta – mitä kuuluu jatko-osalle?

29.7.2017 18:33

Kesäkuun lopussa tuli kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun Mel Brooksin ohjaama ja osin myös käsikirjoittama Star Wars -parodia Avaruusboltsit sai maailmanensi-iltansa. Vaikka elokuvan alkuperäisistä näyttelijöistä esim. Chewbaccan vastinetta, koiramaista Barfia näytellyt koomikko John Candy menehtyi vuonna 1994 ja Mel Brooks on jo itse 91-vuotias, fanit kaipaavat yhä jatko-osaa.

Useista komedioistaan, kuten Frankenstein Junior ja Kevät koittaa Hitlerille, tunnettu viihdelegenda ei ole tyystin hylännyt ajatusta leffan jatko-osasta. Taannoin Brooks paljasti yleisön vapaamuotoisessa kyselytilaisuudessa, että Avaruusboltsien jatkosta käydään keskusteluja. Tuotantoyhtiö MGM, joka toimi myös ensimmäisen osan taustalla, on ollut kiinnostunut parodian jatkamisesta – kiitos Tähtien sota -leffojen uuden tulemisen.

– MGM on hiukan kiinnostunut, koska Rogue One ja The Force Awakens räjähtivät valkokankaille ja muita osia on tulossa, joten olemme juttusissa aiheesta. Ehkä [jatko-osa tulee], kukapa tietää, Brooks totesi.

Viime vuosina Broadway-ympyröissä työskennellyt Brooks ei ole Dracula – Verevä vainaja -parodian flopattua 1995 ohjannut yhtään pitkää elokuvaa. Vaikka hän jatkaisikin Avaruusboltsien tarinaa elokuvana esim. tuottajan ominaisuudessa, kyseessä olisi Brooksin uralla harvinainen tapaus. Toistaiseksi Brooks ei nimittäin ole tehnyt jatko-osia, ellei sellaisiksi lasketa vaikkapa juuri Avaruusboltsien TV-sarjaversiota.

Lähteet: NY Daily News, ScreenRant

Kuva: MGM/Avaruusboltsit, 1987