Mitä Michael Bayn leffoissa on satamäärin?

25.6.2017 18:45

TV:n juhannusohjelmistossa nähty Hihna 247 lienee yksi pisimmistä tuotesijoittelua sisältäneistä ohjelmista, ellei peräti pisin. Suomalaisen kaupan kassan liukuhihnaa esitellyt suora lähetys ei peitellyt logoja, mutta eipä niitä ole urallaan juuri peitellyt elokuvaohjaaja Michael Baykaan (kuvassa oikealla). Uusimman Transformers-leffansa vastikään ensi-iltaan saatellut Bay on itse asiassa ollut niin ahkera tuotesijoittelun suhteen, että ScreenCrush sai tehtyä niistä yli kymmenminuuttisen koosteen.

Budweiseristä Nokiaan viliseviä tuotemerkkejä on, kuten videolta voi havaita, myös sijoiteltu kuviin niin, ettei niistä jokaista kunkin elokuvan ensikatselulla välttämättä tietoisesti edes huomaa. Nk. piilomainonnan tehokkuutta ei kuitenkaan ole pystytty varmasti todistamaan. Joka tapauksessa ScreenCrush onnistui löytämään Bayn tuotannosta tuotesijoittelua satamäärin.

Bayn historia mainosten parissa on pitkä – hän teki uransa alkuaikoina sekä musiikkivideoita että niitä. Ohjaajan filmografiasta löytyy mm. läjä Victoria’s Secret -brändin mainoksia ja Clio-palkinnon voittanut Got Milk? -maitomainos.

Lähteet: ScreenRush, IndieWire, BBC

Kuva: Paramount/Transformers: Viimeinen ritari, Andrew Cooper