Suuri Star Wars -kokoelma varkauden kohteena

6.6.2017 22:00

Maailman suurimmaksi tituleeratun Tähtien sota -aiheisen kokoelman kerääjä on joutunut varkauden uhriksi. Museo Rancho Obi-Wanin isäntä ja entinen Lucasfilmin työntekijä Steve Sansweet (kuvassa) on havainnut yli sadan keräilyesineen kadonneen Star Wars -museonsa kokoelmista. Voittoa tavoittelemattoman kalifornialaismuseon kävijät ovat voineet ihailla sen satojatuhansia Star Wars -leluja, -pelejä, -taideteoksia ja muita teeman mukaisia luomuksia vuodesta 2011 asti järjestetyillä kierroksilla.

Huomattava osa museon arvokkaista esineistä joutui teille tietymättömille ilmeisesti toisen keräilijän kautta. Sansweet on tapauksesta hyvin harmissaan.

– Tämä tuntuu äärimmäiseltä petokselta. Että joku voi alentua tällaiseen, joku luotettu ystävä ja joku, jota olin kutsunut luokseni ja jonka kanssa olin nauttinut aterioista, Sansweet toteaa The Guardianin haastattelussa.

Kadonnut tavara on arvossaan, sillä sen on arveltu olevan yhteensä 200 000 dollarin arvoinen menetys keräilijälle. Toinen keräilijä, 45-vuotias mieshenkilö, ilmeisesti vei museosta mukanaan esineitä vähän kerrallaan, jolloin varkauden havaitseminen ei paikan turvatoimista huolimatta ollut kovin helppoa. Rikos havaittiin vasta, kun kolmas keräilijä huomasi omista kokoelmistaan kadonneen esineen päätyneen myyntiin ja yhytti varkauden tekijän.

Rancho Obi-Wanista näpistettyä keräilytavaraa on arvelujen mukaan ehditty jo myydä eteenpäin, joten Sansweet pyytääkin muita franchisen faneja avukseen omaisuutensa löytämiseksi. Vihjesähköpostin osoite ja tapauksen tarkemmat vaiheet löytyvät Rancho Obi-Wanin kotisivuilta. Myös Star Wars -tähdet Mark Hamill ja Peter Mayhew ovat levittäneet aiheesta sanaa Twitterissä.

Lähteet: The Guardian, CNET, Forbes, THR, Twitter, Rancho Obi-Wan

Kuva: Rancho Obi-Wan