Jatko-osat ja uusintafilmatisoinnit jäävät ajatuksissa kakkoseksi

10.1.2017 17:02

Kuinka moni esim. Disneyn tänä vuonna julkaisemasta elokuvasta ei ole jatkoa jollekin aiemmalle elokuvalle tai uusi versio vanhasta leffasta? Kuten moni muukin studio, myös se luottaa tuttujen tarinoiden voimaan: ellei musiikkiteemaista Coco-animaatiota lasketa, pelkästään Disneyltä on tänä vuonna tulossa ensi-iltaan ainakin kuusi isoa jatko-osaa tai uutta versiota.

Disneylle nykyään kuuluvan Star Wars -leffasarjan Force Awakens -osan ohjannut, sen seuraavaa osaa tuottava ja myös Paramount-yhtiön omistaman Star Trek -franchisen sekä HBO:n huippusuositun Westworld-sarjan parissa työskentelevä J. J. Abrams (kuvassa) on antanut kuitenkin ehkä yllättävän lausunnon. Samalla kun jotkin kriittiset äänet ovat suomineet artikkeleissa ja sosiaalisessa mediassa suurten Hollywood-studioiden ja TV-yhtiöiden halua tehdä samoja tarinoita yhä uudelleen ja jatkaa menestyneitä megaelokuviaan, Abrams vaikuttaa olevan yksi heistä, joita kiinnostaisi tehdä jatko-osien lisäksi myös muuta.

– Tunnen olevan uskomattoman onnekas saatuani toimia sellaisten juttujen parissa, joita lapsena rakastin. Itse asiassa jopa Westworld, jonka takia tulin tällä kertaa [Golden Globe -gaalaan], on eräs niistä. Mutta en tunne mitään intohimoa palata tekemään samaa uudestaan. Minusta tuntuu, että olen tehnyt näitä juttuja tarpeeksi ja olen yhä innokkaampi tarttumaan originaaleihin ideoihin, joita ehkä joku muu päätyy tekemään uusiksi jonakin päivänä, Abrams toteaa People-lehden haastattelussa.

Myös Abramsin mainitsema Westworld on tehty jo aiemmin, joskin elokuvan muodossa. Hän mainitsee lisäksi pitävänsä kuin virheenä sellaista tarinaa, joka ei liikuta mitään asiaa eteenpäin, ei tutustuta mihinkään oleelliseen tai luo minkäänlaista uutta mytologiaa tai edes sellaisen osaa. Tässä saattaa olla myös yksi syy siihen, miksi Abrams ei ole halunnut jatkaa menestyksekkäästi vuonna 2015 osin uusin hahmoin aloittamansa Star Wars -leffasarjan ohjaajana. Hänen toistaiseksi viimeinen ns. originaali-ideasta ohjaamansa elokuva on tieteisraina Super 8 vuodelta 2011.

Lähteet: People, Inside the Magic

Kuva: Gage Skidmore