30 vuotta tekeillä ollut elokuva elämästä ja kuolemasta valmistuu

3.5.2016 14:04

Voyage of Time on synopsiksensa mukaan elokuva universumista ja elokuva, joka tutkii kaikkea sitä, mikä tapahtui meidän maailmamme syntymiseksi. Se esittelee ajan synnyn ja lopun. Aihe on iso, mikä selittänee sitä, miksi elokuva on ollut tekeillä jo n. 30 vuotta.

The Tree of Life -ohjaaja Terrence Malickin Voyage of Timea on odotettu ensi-iltaan jo useana viime vuonna, mutta turhaan. Nyt tunnelin päässä pilkahtelee valoa, sillä tämän dokumentaristisen universumileffan ensi-iltapäivämäärä on julkaistu IMAX-teatterien tiedotteessa. Suomessa leffaa ei valitettavasti voi IMAX-muodossa nähdä, joten lähimpiä katselupaikkoja sille olisivat Tallinnan Kosmos IMAX, Tukholman Filmstaden Scandinavia & IMAX tai Pietarin IMAX-teatterit. Leffan on ilmoitettu tulevan ensi-iltaan tämän vuoden lokakuussa.

Voyage of Timessa kuullaan kertojana Brad Pittiä, joka näytteli mys Malcikin The Tree of Lifessa vuonna 2011. Elokuvan musiikkiraidan sävellyksistä vastaa monista westerneistä tunnettu Ennio Morricone. IMAX-leffan kesto on n. 40 minuuttia, mutta Malickin on kerrottu koostaneen aiheesta myös tavallisiin elokuvateattereihin sopivaa ja pidempää versiota, jonka kertojana toimii Cate Blanchett. Sen esitysaikataulusta ei kuitenkaan ole vielä annettu tietoa.

Lähteet: SlashFilm, IndieWire, IMAX

Kuva: ESO/ Y. Beletsky (kuva ei ole elokuvasta)