Music Televisionin palkintogaala päihitti Oscar-gaalan ainakin yhdessä asiassa

11.4.2016 14:09

MTV:n eli Music Televisionakin tunnetun kanavan elokuvapalkintogaala järjestettiin viime viikonloppuna. Kyseinen gaala poikkeaa yleensä hyvin muodollisesta Oscar-palkintojenjaosta siinä, että sen palkintoehdokkaat valitsee kanavan johto ja varsinaiset voittajat puolestaan yleisö. Kuten odotettua, MTV:n rennon juhlatilaisuuden voittajalista oli tänäkin vuonna hyvin erilainen Oscar-voittajien listaan verrattuna.

Oscar-mittelöissä ei komediallisella toimintapläjäyksellä nimeltä Deadpool olisi paljon mahdollisuuksia, mutta MTV:n kisassa Ryan Reynolds sai elokuvan nimiroolistaan parhaan komediallisen esityksen pystin. Musiikkikanavan palkintokategorioissa on huomioitu myös näyttelijäryhmä, joka ei varsinaisesti itse ole elokuvassa fyysisesti läsnä, mutta on esim. lainannut ääntään ja/tai kehonkieltään elokuvassa nähtävälle hahmolle. Tällä kertaa tämän kategorian, eli parhaan virtuaalisen esityksen ryhmän, voittajaksi nousi Inside Out – Mielen sopukoissa -animaation iloa puhkuvaa Joyta näytellyt komedienne Amy Poehler.

Vaikka vuoden parhaan elokuvan titteli osuikin tällä kertaa Star Wars: The Force Awakensille, näissä juhlallisuuksissa nostettiin jalustalle myös hieman laajempaa rotukirjoa kuin Oscareissa. Kun muusikkoelokuva Straight Outta Compton jätettiin jälkimmäisissä juhlissa täysin palkinnotta, MTV:n yleisö äänesti sen tarinan elokuvavuoden parhaimmaksi. Men in Black -näyttelijä Will Smithille puolestaan luovutettiin erikoispalkinto Generation Award.

Lähteet: MTV, Variety

Kuva: Universal/Straight Outta Compton