Mitä ihmettä – leffan tähti ei saa näkyä julisteissa?

20.11.2015 14:54

Jennifer Lawrence saattaa olla maailman parhaiten palkattu näyttelijätär tällä hetkellä, mutta se ei silti tarkoita, että hänen naamansa olisi tervetullut kaikkialle. Kulttuurien välisten eroavaisuuksien takia elokuvien mainosmateriaalit ja ajoittain myös itse elokuvat joudutaan muokkaamaan eri maailmankolkkiin paremmin sopiviksi. Näin on ollut myös Nälkäpeli-leffasarjan viimeisen osan kohdalla.

Nälkäpeli – Matkijanärhi, osa 2 on teatterikierroksella myös Israelissa, mutta osassa maata leffaa mainostetaan ilman sen päähenkilön kuvaa. Jennifer Lawrencen olemus on poistettu kokonaan elokuvan julisteista, koska aiemmat kokemukset ovat osoittaneet naistähden näkymisen ärsyttävän paikallisia repimään julisteita ja hävittämään niitä. Joillakin seuduilla naisten kuvia ei edes saa säännösten mukaan pitää julki.

Lawrencen näyttelemän Katniss Everdeenin sijasta julisteissa esiintyy leffan nimessäkin mainittu matkijanärhi. Kulttuurierojen takia tehtävät muutokset voivat olla erikoisia, mutta toisinaan ne ilahduttavat laajemminkin kuin alkuperäisillä kohdealueillaan. Yhtenä tuoreimpana esimerkkinä tästä voi pitää Star Wars: The Force Awakens -traileria, jonka Aasian alueelle suunnattu versio tarjosi myös länsimaisille katsojille lisää uutta materiaalia tulevasta elokuvasta.

Lähteet: The Guardian, Forbes

Kuva: Nordisk Film