Tarantino: VHS

26.9.2015 09:00

Ohjaaja Quentin Tarantino, jonka The Hateful Eight -western saapuu leffateattereihin myöhemmin, jaksaa yllättää. Hiljattain markinoille saapuneessa Tom Rostonin kirjoittamassa kirjassa I Lost it at The Video Store sekä Tarantino että liuta muita kuuluja ohjaajia kertovat katsomistottumuksistaan. Tarantinon kohdalla voisi odottaa, että mies heittäytyisi silloin tällöin sohvalle jonkin striimauspalvelun tarjonnan pariin, mutta totuus on toinen.

– En ole ollenkaan innoissani leffojen katselusta netin kautta. Pidän siitä, että saan käteeni jotain kovaa ja kouriintuntuvaa. En pysty katsomaan leffaa läppäriltä. Netflixiä en käytä lainkaan. […] Omistan videokasetteja, jotka ostin jo lopettaneen firman varastosta. Niitä on varmaankin lähemmäs 8000 ja lisäksi minulla on aika läjä DVD-levyjä, Tarantino avautuu kirjassa.

Ohjaaja kertoo myös yhä tallentavansa TV-ohjelmia videokaseteille, jotta hänen kokoelmansa kasvaisi ja runsastuisi. Hänen linjallaan on myös toinen persoonallinen elokuvantekijä, David O. Russell. Tämäkään ei ole ihastunut striimaukseen, sillä tarjolla olevat elokuvavalikoimat vaihtelevat jakeluoikeudellisista syistä hänen mielestään liikaa – jokin hyvä leffa poistuu palvelusta ennen kuin sen voisi tai haluaisi katsoa.

Lähde: Collider

Kuva: Finnkino/The Hateful Eight