TV-leffa: Kiellettyjen listalle joutunut mestariteos

22.11.2014 12:42

Jos professori Peter von Bagh eläisi, hän melko varmasti haluaisi nähdä jälleen tämän elokuvan. Ylistetyn ranskalaisohjaaja Jean Renoirin Pelin säännöt oli von Baghin ja on monen muunkin suosikkielokuvia. Filosofisesti sotaa käsitelleen ja palkintoja keränneen Suuren illuusion jälkeen pari vuotta myöhemmin tehty Pelin säännöt sisältää sekä komediaa että tragediaa.

Tässäkin elokuvassaan Renoir tarkastelee luokkayhteiskuntaa: korkea-arvoinen seurue kokoontuu vanhaan linnaan metsästysreissun tiimoilta. Toinen maailmansota on lähellä, mutta ylhäisen seurueen elämässä ykkösinä ovat hienostelu, huikentelu ja pettäminen. Käsikirjoittaja-ohjaaja itse nähdään yhdessä sivuosista, epäonnistuneena taiteilija Octavena.

Leffan näyttelijäkaartin sujuvaa yhteispeliä selittää se seikka, että heillä oli hyvin aikaa tutustua toisiinsa filmausryhmän odotellessa muutaman viikon parempaa kuvaussäätä kuvauspaikkana toimineessa luonnonkauniissa Solognessa. Tästä sujuvuudesta ja monesta muusta asiasta huolimatta Pelin säännöt ei oitis kerännyt suuria kehuja – päinvastoin. Kaiken huipuksi elokuva joutui kiellettyjen listalle moraalisyistä, koska sen uskottiin olevan pahaksi mm. nuorisolle. Yksin Suomessa Pelin säännöt näki teatteriensi-illan vasta 1963, eli yli parikymmentä vuotta varsinaisen ensi-iltansa jälkeen. Lue tästä, mitä mieltä leffatykkiläiset elokuvasta ovat.

Pelin säännöt YLE Teemalla 22.11.2014 klo 21.

Kuva: YLE Teema

Lähteet: Peter von Bagh: Elokuvan historia, IMDB, Elonet