TV-leffa: Pariisin historia elää

7.10.2014 14:09

Newyorkilaisten neurootikkojen armoitettu tulkki Woody Allen on 1970-luvulta asti tehnyt uuden elokuvan joka vuosi, tai parhaina jopa kaksi. Allenin ohjaus- ja käsikirjoitustöiden joukkoon mahtuu näin ollen myös heikompia tapauksia, mutta Midnight in Paris ei sellainen ole. Tätä todistaa mm. jo se, että kyseinen elokuva on Allenin 2000-luvun ohjauksista lippukassoilla menestynein (yli 56 milj. dollaria, lähde: Box Office Mojo) ja seitsemänneksi menestynein hänen kaikista ohjauksistaan aina Allenin uran alusta alkaen.

Elokuvan keskiössä on Ranskaan, eli yhteen käsikirjoittaja-ohjaajansa suosion mekkaan, matkustava kirjailija, joka yrittää löytää inspiraatiota uudelle kirjalleen. Tämä Owen Wilsonin esittämä hahmo, Gil, pyrkii turhaan selittämään Rachel McAdamsin esittämälle vaimolleen Pariisin mahtia luomisprosessissa. Monia suuria mestareita innoittanut kaupunki heittää Gilin keskelle 1920-lukua ja sen taidevaikuttajia maagisina öinään. Näiltä henkilöiltä mies saa tukea ja ajatuksia työhönsä.

Midnight in Paris nostaa Wilsonin sille paikalle, jolla Allen itse totuttiin näkemään elokuvissaan vuosikaudet. Muihin rooleihin Allen on saanut mielenkiintoisen joukon muita näyttelijätähtiä ja jopa Ranskan ex-presidentin puolison, sillä kukapa hevillä kieltäytyisi työskentelemästä Allenin kaltaisen neron kanssa? Leffa kaappasi sekä parhaan käsikirjoituksen Golden Globen että Oscarin. Lisäksi se oli ehdolla mm. parhaan ohjauksen ja elokuvan kategorioissa molemmissa palkintomittelöissä.

Midnight in Paris 7.10.2014 klo 21 Liv-kanavalla. Lue lisää elokuvasta Leffatykissä.

Kuva: Liv