Kuka tehosteita tarvitsee?

7.3.2014 10:28

Vaikka suuret studiot Sonysta Warner Brosiin käyttävät useissa hittielokuvissaan runsain määrin visuaalisia tehosteita, elokuvien budjeteista ei edelleenkään riitä tarpeeksi rahaa efektityöläisille. Viimeisin konkurssin kohdannut tehostepaja on kanadalainen Modus, joka The Wrapin mukaan vastasi mm. tuoreen RoboCop-rainan tehosteista. Lisäksi THR uutisoi vastikään, että alan heikot tulevaisuudennäkymät ovat saaneet jopa ohjelmistotalo Autodeskin lopettamaan 3D-animointiin suunnatun Softimagen kehittämisen. Kyseinen ohjelma on ollut VFX-ammattilaisten suuressa suosiossa.

Kuten hiljattain julkaistu Life After Pi -dokumentti kertoo, elokuvastudiot ryhtyvät tekemään elokuvia ennakoimatta tarpeeksi mahdollisia kuluja. Kyseisen dokumentin pääosassa on vuosi sitten Oscarin näyttävästä työstään Piin elämä -elokuvassa voittanut Rhythm & Hues -efektiyhtiö. Se ajautui konkurssiin heti palkintoseremonian jälkeen. Dokumentti paljastaa elokuvastudioiden saattavan vaatia VFX-pajoilta useamman kuukauden lisätöitä vaikka budjetin rajat ovat jo paukkuneet, eikä ulkopuolisille työläisille eli juuri efekteistä vastaaville henkilöille voida taata palkkaa.

Tehostealan yhteisö VES muistuttaa, että visuaalisista tehosteista vastaava työntekijöiden joukko auttaa studioita kuitenkin tahkomaan rahaa. Tätä todistaa mm. se, että jopa 44 50:stä kaikkien aikojen suosituimmista elokuvista aina Tähtien sodasta Yön ritariin on ollut riippuvainen tehosteista. Elokuvastudiossa ei kuitenkaan pahemmin ole korvaa höristetty VFX-työläisten nurinalle. Ellei kehitys muutu, jatkossa voikin olla luvassa yhä halvemmalla toteutettuja ja surkeamman näköisiä ”suurelokuvia”.

 

Kuva: ”Marvel’s Thor: The Dark World”..Idris Elba (Heimdall)..Ph: Jay Maidment..© 2013 MVLFFLLC. TM & © 2013 Marvel. All Rights Reserved.

Lisää luettavaa