Näyttelijäkaunotar tekee al pacinot

16.5.2013 21:49

Useaan otteeseen ulkoisista avuistaan noteerattu Scarlett Johansson (Vicky Cristina Barcelona, The Avengers) on tekemässä uuden aluevaltauksen. Näyttelijätär kertoo Deadlinen haastattelussa Cannes’n elokuvafestivaaleilta, että hän aikoo siirtyä vaihteeksi kameran taakse. Johansson on suunnannut katseensa hyvin kiinnostavaan materiaaliin – se pohjaa Truman Capoten romaanikäsikirjoitukseen.

Johansson tekee esikoisohjauksensa Capoten esikoistarinasta Summer Crossing, jossa rikkaan perheen tyttö karkaa palvelijan matkaan toisen maailmansodan jyristessä kohti loppuaan. Capote, jonka tuotannosta muistetaan niin ikään elokuviksi muokatut tosipohjainen Kylmäverisesti ja romanttinen klassikko Aamiainen Tiffanylla, ei itse arvioinut käsikirjoitustaan julkaisemisen arvoiseksi. Kirjailijan kustannustoimittaja kuitenkin oli toista mieltä, joten teos julkaistiin postuumisti vuonna 2005.

Summer Crossingia on muokattu Johanssonin ja näytelmäkirjailija Tristine Skylerin (The Moonlight Room) toimesta jo muutamia vuosia. Näyttelijättären mukaan he ovat toimineet yhteistyössä Capoten perikunnan kanssa.

– Trumanin teksti vei sydämeni, Johansson kuvaa suhdettaan teokseen.

Elokuvan kuvausten on tarkoitus alkaa ensi vuonna. Vaikka Capoten teoksen kääntäminen leffaksi on taatusti haaste, yksi asia on varma: Johansson on vuosien varrella voinut imeä oppia monilta taitavilta ohjaajilta aina Woody Allenista Sofia Coppolaan oman työnsä ansiosta.

Kuva: Zade Rosenthal: The Avengers, Marvel 2011