Ei karhuja

Alkuperäinen nimi:Khers nist
Valmistusvuosi:2022
Pisteytyksiä: 2
Tarkka arvio: 4.00

Jafar Panahi esittää kuvitteellista versiota itsestään, ohjaajaa, joka yrittää tehdä elokuvaa pienessä kylässä lähellä Iranin ja Turkin rajaa. Elokuvan tarina alkaa nivoutua yhteen kylää järkyttävien tapahtumien kanssa. Panahi yrittää viimeistellä elokuvaansa, mutta päätyy keskelle paikallista skandaalia. Vastakkainasettelut kärjistyvät. Perinteet ja uudistusmielisyys vääntävät kättä, kaupungin ja maaseudun arvot törmäävät yhteen. Miten usko ja tosiasiat sekä sorron vastustaminen mahtuvat samaan kylään?

Kommentit & Pisteytykset

Heavyjuuseri

8/10

Jautsi

Elokuvaa on kuvailtu tuossa yllä paremmin kuin mihin itse pystyisin. Seurasin itse kiinnostuneena elokuvan hahmojen kohteliaan hienovaraista käytöstä, joka saattoi peittää vahvoja jännitteitä alleen kuten lopussa ilmeni. Kiinnostavana yksityiskohtana ihan vain yhden puheenvuoron kautta viitataan siihen, ettei maatalous kylän seuduilla enää kannata niin että pitää etsiä muita tulolähteitä. Lieneekö ilmasto käymässä liian ankaraksi maanviljelyyn vai ovatko ihmisten tarpeet kasvaneet maatalouden tuottoja suuremmiksi?