Yksi parhaita western-komedioita, ja myös yksi parhaita westerneitä.

27.3.2005 14:17

Alkuperäinen nimi:Il Mio nome è Nessuno
Valmistusvuosi:1973

Tämäkin klassinen itsensä Sergio Leonen käsikirjoittama western parodia on saatu suomeen dvd:lle. Julkaisun laatu on sitten asia erikseen. Nobody (Terence Hill)on villissä lännessä kuljeskeleva varsin omalaatuinen miekkonen. Jack Beauregard on kaikkien tuntema lännen nopein vetäjä, jota myös Nobody on ihaillut lapsesta asti. Beuregard tuntee kuitenkin aikansa olevan ohi ja aikoo ripustaa asevyön naulaan. Nobodyn mukaan Jackin pitäisi kuitenkin lähteä tyylillä. Ja mikä olisi parempi tyyli kuin kohdata yli satapäinen joukkio, yksinään.

My Name is Nobody on yksi parhaita western-komedioita, ja myös yksi parhaita westerneitä. Leone on kirjoittanut mainion käsiksen, missä ohjaaja paroidioi oivasti omaa tyyliään. Näyttelijänsuoritukset ovat erinomaisia. Terence Hill on aivan loistava hupaisana Nobodyna ja Henry Fonda tekee varmaa työtä Beauregardina.

Kuten muihinkin parhaisiin westerneihin, myös tähän on musiikin laatinut säveltäjänero Ennio Morricone. Hilpeä teemamusiikki jää soimaan päähän ja on mukana myös hulppeat muokkaukset Wagnerin Valkyyrioiden ratsastuksesta ja Morriconen omasta The man with the harmonicasta. Suosittelen tätä lämpimästi kaikille westernien ystäville.

Kuitenkin pieni varoituksen sana dvd-julkaisusta, jonka laatu on yksi huonoimpia. Tekstitykset katoilevat ajoittain ja kappalevalikko vikuroi sopivin väliajoin. Mutta kun kyseessä on näinkin hieno leffa, niin ei julkaisun huonous paljoa masenna. Elokuvahan on se pääasia.

nimimerkki: Cuomi

Arvosteltu: 27.03.2005