26.7.2006 00:01

Alkuperäinen nimi:Jarhead
Valmistusvuosi:2005

Merijalkaväen mies perustuu Anthony Swoffordin omiin kokemuksiin perustuvaan kirjaan, mutta onneksi tunnelmaa ei ole pilattu laimeilla perustuu-tositapahtumiin -teksteillä.

Anthony Swofford (Jake Gyllenhaal) kuuluu merijalkaväkeen ja häntä koulutetaan tarkka-ampujaksi. Koko joukko odottaa toimintaa ja lopulta heidät lähetetään Kuwaitiin, mutta vain suojelemaan öljylähteitä. Aavikon paahteessa miehet odottavat toimintaa ja yrittävät eri keinoilla saada aikansa kulumaan.

Merijalkaväen mies kuuluu niihin harvoihin elokuviin, jotka kertovat sodasta Irakissa 90-luvun alussa. Ja myöskin onnistunut sellainen. Tarina on hieman kyyninen eikä se kaunistele sotaa. Kyseessä ei ole aivotonta mäiskintää, että mennään vaan ja tapetaan kaikki tielle osuvat. Merijalkaväen mies kertoo miehistä, jotka odottavat tositoimintaa, sillä sotaan kuuluu myös odottaminen. Olen kuullut jossain verrattavan elokuvaan Isku Mogadishuun, mutta kyseinen elokuva onnistui tylsistyttämään minua pahasti, kun taas tämä piti otteessaan alusta loppuun. Ehkä toimintaa ei kovinkaan paljon löydy, mutta siitä ei olekaan kysymys kun se korvataan jollain muulla. Käsikirjoitus on hyvä ja ohjaus toimii. Virkistävää, etteivät hahmot ole virheettömiä sankareita vaan tavallisia ihmisiä. Kuvaus tuo hienosti esille aavikon kiduttavan kuumuuden ja ns. heijastusten käyttö upposi minuun.

Ohjaus on hyvä, mutta näyttelijät ovat erinomaisia. Jamie Foxx tekee hienoa työtä, kylläkin valitettavan pienessä roolissa, ja Jake Gyllenhaal on loistava osoittaen taas muuntautumiskykynsä erilaisiin rooleihin. Myös muissa rooleissa olleet näyttelijät onnistuivat erinomaisesti. Mainittakoon Peter Sarsgaard, joka on uusi tuttavuus omalla kohdallani. No, Dennis Haysbert ei ole vieläkään saanut minua vakuuttuneeksi näyttelijänkyvyistään (24-sarjasta huolimatta), mutta jätän hänet tällä kertaa rauhaan. Ei Merijalkaväen mies täysin virheetön elokuva ole, mutta erinomainen sotaleffa silti, paljon asiaa eikä turhaa mäiskintää.

nimimerkki: LeffaPopcorn

Arvosteltu: 26.07.2006