Toimii oivallisena johdatuksena Keatonin elokuvien maailmaan.

9.7.2007 22:22

Alkuperäinen nimi:The General
Valmistusvuosi:1926

Buster Keaton oli Charlie Chaplinin ohella toinen suuri mykkäkauden koomikko. Henkilökohtaisesti pidän Keatonia parempana, sillä hänen elokuvansa saavat ainakin allekirjoittaneen nauramaan enemmän. Mutta toisin kuin Chaplin, Keatonin todellinen suuruus jäi mykkäelokuvien aikaan. Tämä on toisaalta ymmärrettävää, olihan Keaton enemmänkin fyysisen komedian mestari.

Kenraali on Keatonin tunnetuin elokuva, ja sitä pidetäänkin yhtenä parhaimmista komedioista. Toisin kuin Keatonin elokuvat yleensä, Kenraali ei ole mikään kuoliaaksinaurattaja, mutta tämä ei kuitenkaan haittaa, sillä tarina ja yleistunnelma elokuvassa ovat kohdallaan.

Keatonin esittämä Johnny Gray on veturinkuljettaja, jota ei hyväksytä etelän joukkoon Yhdysvaltojen sisällissodassa, hänestä kun oletetaan olevan enemmän hyötyä ammatissaan. Mutta kun Johnnyn rakastettu Annabelle (Marion Mack) sekä Johnnyn omistama Kenraali-niminen veturi kaapataan pohjoispuolen toimesta, Johnny lähtee yhden miehen takaa-ajoon.

Tässä, kuten kaikissa Keatonin elokuvissa kiehtovuutta lisää se, että kaikki elokuvassa tapahtuvat tilanteet ovat autenttisia: Keaton ei käyttänyt sijaisnäyttelijöitä, vaan teki kaikki temput itse. Oikeasti tapahtui myös Kenraalin kuuluisin kohtaus, sillan romahtaminen ja junan putoaminen veteen.

Kenraalin voi nähdä myös yhden yksilön sankaritarinana. Kun muut eivät usko sinuun, sinun täytyy itse nousta taistoon ja näyttää muille paremmuutesi.

Kenraali toimii oivallisena johdatuksena Keatonin elokuvien maailmaan. Mutta omasta mielestäni Keaton teki muutaman tätäkin paremman elokuvan.

nimimerkki: JiiÄr

Arvosteltu: 09.07.2007