Todella taidokkaasti rakenettu scifi-trilleri.

6.2.2006 19:33

Alkuperäinen nimi:The Thirteenth Floor
Valmistusvuosi:1999

Kaksi tietokoneteknikkoa Douglas Hall (Biergo) ja Hannon Fuller (Mueller-stahl) ovat kehittäneet kuusi vuotta salaista simulaatio ohjelmaa jolla ihminen voidaan lähettää tämän haluamaan aikaan. Eräänä iltana Fuller murhataan ja kukaan ei tunnu muistavan siitä mitään. Tapausta alkaa tutkia etsivä McBain (Haysbert). Yllättäen kaikki todisteet alkavat viitata Halliin ja hän päättää käyttää simulaatiota. Kaikki ei olekkaan niin kuin hän on kuvitellut.

13.Kerros on todella taidokkaasti rakenettu scifi-trilleri. Vaikka leffassa lukee Roland Emmerichin nimi niin tässä ei hirvästi mesota tehosteilla, muuten kuin visuaalisilla näyillä. Varsinkin vuoden 1937 tapahtumat olivat todella upasti tehtyjä. Leffan tarina perustuu lähinnä tuohon yhteen murhaan, mutta monta mukavaa juonenkäännetta on luvassa.

Muistaakseni Himin Join Me kappale kuultiin ekoja kertoja tämän leffan pohjalta?. Craig Bierkon (Long Kiss Goodnight, Cinderella Man) ura ei oikein koskaan ole lähtenyt nousuun, mutta hyvän roolin hän tässä tekee. 24 Sarjasta Tuttu Dennis Haysbert etsivä McBainin roolissa teki hyvää työtä. Vincent D.Onofrio Hallin apulaisena ja eräänä baarimikkona oli myös hyvässä roolissa.13. Kerros jäi ilmestymisvuonnaan loistavan Matrixin varjoon aika pahasti.

Mitään megaluokan räjähdyksiä tai ryskettä on turha odottaa, tämä on enemmänkin film noir -henkinen scifi-trilleri. Mielenkiintoinen ajatusleikki, mitähän tuolla maailman reunalla oikein on?. Scifi-jännäreiden ystäville suositeltava elokuva.

nimimerkki: andy

Arvosteltu: 06.02.2006