Tarina toivosta ja epätoivosta, lempeydestä ja raakuudesta, vie mukanaan.

22.4.2004 18:25

Alkuperäinen nimi:The Shawshank Redemption
Valmistusvuosi:1994

”IMDb-sivuston käyttäjien kaikkien aikojen parhaimmaksi raakattu elokuva.” Tämä mielessäni kiikutin The Shawshank Redemption -nimistä vankiladraamaa kotiini. Odotukset olivat kovat. Eikä elokuva niitä pettänyt. Todellakaan.

Avain pakoon kertoo pankinjohtajasta, jota syytetään vaimonsa ja tämän rakastajan murhasta. Todisteet ovat melko pitävät, ja elinikäinen vankeustuomio odottaa. Jo ensimmäisenä yönä käy selväksi, kuinka armotonta vankilaelämä saattaa olla.

Tim Robbinsin esittämän Andy Dufrensen pankinjohtaja-koulutukseen vastaavia töitä löytyykin vankilasta – ja vieläpä itse paikan johtajalta (Bob Gunton). Andy huomaa asioiden menevän hyvin – niin hyvin kuin vankilassa nyt voi mennä – mutta silti vapaus siintää mielessä. Vaan miten päästä pois huippuvartioidusta vankilasta, kun ehdonalaishakemukset ovat lähinnä pelkkä vitsi?

No, aika kuluu kivihakulla shakkinappuloita kaiverrettaessa ja puolialastoman Rita Hayworthin toljottamista jättisuuren julisteen muodossa. Ja Andy miettii.

Shawhsank Redemption on omasta mielestäni kaikkien aikojen paras elokuva – ja niitä on tullut sanalla sanoen nähtyä monta. Tunnelma on aivan omaa luokkaansa, ja herkempi katsoja saattaa välillä liikuttua kyyneliinkin asti. Tarina toivosta ja epätoivosta, lempeydestä ja raakuudesta, vie mukanaan. Jokaisen filmifriikin DVD-hyllyyn kuuluva pätkä.

nimimerkki: Arvostelijapyrkyri

Arvosteltu: 22.04.2004