Roskan ystäville tämä on herkkupala, jota ei sovi jättää väliin.

10.8.2005 09:45

Alkuperäinen nimi:The Toxic Avenger
Valmistusvuosi:1985

Tulipas katsottua vanha ”klassikko” uudelleen eli Tuulen viemää. Sen jälkeen katsoin toisen ”klassikon”, Kummisedän. Siinä sivussa katsoin totaali roskaelokuvan eli Kauriinmetsästäjän. Ja sitten katsoin mestariteoksen, Toxic Avengerin.

Toxic Avenger on Troman kuuluisin ja paras elokuva. Juoni on huono (kuten asiaan kuuluu): Melvin on nössö, jota kaikki vihaavat. Hän toimii kuntosalin siivoojana, jota kohtaan eräänä päivänä tehdään varsin ikävä pila. Hätäpäissään Melvin sattuu hyppäämään ikkunasta läpi ja tippuu suoraan alla olevaan myrkkyjätetynnyriin. Melvinistä tulee TOXIC AVENGER, Kaikkien heikkojen ja viattomien sankari ja pahisten tuho!! Korruptoitunut pormestari saa kokea kovia, kun Toxie pistää haisemaan. Matkoillaan Toxie kohtaa myös rakkauden sokean naisen kanssa. Jees!

Toxic edustaa huonoa makua parhaimillaan/ pahimillaan. Ymmärrän kyllä ihmisiä, jotka eivät pidä Troma-elokuvista ja säälin heitä. He eivät ymmärrä ollenkaan mistä on kyse. Troma roskaa, so what. Roska on hyväksi. Ei aina kannata katso neuvostoliittolaisia taide-elokuvia. Se ei ole hyväksi. Kannattaa välillä katsoa vaaratonta roskaa, jota Toxic edustaa. Elokuva, joka on yksi Quentin Tarantinon yksi suosikkielokuvista, ei voi olla huono.

Suosittelen Toxicia suurella varauksella taide-elokuvien ystäville. Roskan ystäville tämä on herkkupala, jota ei sovi jättää väliin. Paras kohtaus: Toxic on kusella kujalla, kun limusiini ajaa hänen vierelleen. Autosta nousevat mies ja nuori tyttö. Tyttö huomaa Toxicin ja sanoo miehelle: ”You told that we are going to David Bowie concert. He ain’t David Bowie!”.

nimimerkki: Daniel Baldwin

Arvosteltu: 10.08.2005