Pitkästä aikaa leffa joka naulaa sohvan pohjalle alusta loppuun.

2.7.2002 10:15

Alkuperäinen nimi:Training Day
Valmistusvuosi:2001

Huume-etsiväksi pyrkivä keltanokka aloittelee uraansa kenttätyössä kokeneen etsivän kanssa. Ekana työpäivänä rookieta koitellaan monessa sopassa ja kurmuutusta tulee omilta ja vierailta. Kehissä on vasikkaa ja poliisipäällikköä, ja tietty normaalia slummikortteleiden neekerilätkytystä. Homman juju on kuitenkin kokenutta kehäkettua esittävän Denzel Washingtonin roolihahmon ja nuorta kokelasta esittävän Ethan Hawken välisen hahmon keskinäsessä vääntelyssä.
Alkuasetelma on sitä mitä olettaa sopiikin. Nuori jannu kyykkyilee vanhan parran vinkeiden mukaan. Onneksi juoni ei ole niin yksinkertainen. Enempää paljastamatta, touhua riittää.

Washington pokkasi osasta The Pokaalin, mutta huonoksi ei jää Hawken suorituskaan. Leffa on täysin rakennettu näiden kahden herran varaan. Tällä kertaa ohjaaja on saanut molemmista maksimit irti. Käsishän ei kuitenkaan ole mikään maata kaatava, joten tässä tapauksessa hattua on nostettava kahden päänäyttelijän lisäksi juuri ohjaajan suuntaan.
Kuvissa vilahtaa muitakin enemmän tai vähemmän ansioituneita äijiä, mm. Tom Berenger ja Scott Glenn. Mutta ei hätää: Berengerin rooli on vähäistä statistiluokkaa.

Pitkästä aikaa leffa joka naulaa sohvan pohjalle alusta loppuun. Repsahduksia ei satu ja leffa kehittyy koko vajaan kahden tunnin ajan.
Tässä tapauksessa maltan olla vertaamatta mihinkään aikaisempaan tuotantoon, koska yksi vastaava pyörii liian selkeästi mielessä. Paljastamalla ko. leffan nimen, paljastuisi Training Daystä liikaa. Suosittelen varauksettomasti leffaa kotikokoelman jatkeeksi.

Arvosteltu: 02.07.2002