Onneksi lauluissa ja musiikkiesityksissä on imua.

14.6.2006 09:41

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Hair
Valmistusvuosi:1979

Elokuvien Yksi lensi yli käenpesän ja Amadeus välissä mestariohjaaja Milos Formanilta tuli tämä visuaalisesti hieno musikaali, joka perustuu menestyneeseen Broadway-näytelmään. Tarina on perin yksinkertainen: Eletään Vietnamin sodan aikaa ja hippiaatteen kuumimpia päiviä. Claude on nuori juntti Oklahomasta, joka päättää lähteä armeijaan ja sotaan palvelemaan maataan. Claude matkustaa New Yorkiin ihailemaan nähtävyyksiä. Sattumalta hän tapaa joukon hippejä, jotka tykkäävät laulaa ja vetää huumeita. Yhdessä hippien kanssa Claudekin laulaa ja vetää huumeita. Siinä sivussa Claude rakastuu seurapiirityttö Sheilaan.

Elokuvan juoni ei ole hääppöinen, eikä sellaisenaan jaksaisi kannatella kaksituntista leffaa, mutta onneksi lauluissa ja musiikkiesityksissä on imua. Tanssikoreografiat on toteutettu tyylillä ja Forman osoittaa jälleen kerran olevansa alansa mestari. Näyttelijäohjaajanakin hän on aivan omaa luokkaansa, sillä näyttelijäsuoritukset ovat kauttaaltaan ainakin kelvollisia. Erityisesti mieleen jäi Treat Williamsin hienosti esittämä hippijohtaja Berger.

Hair on hyvä musikaali. Siinä on peruskiva juoni, hyviä näyttelijöitä ja paria laulua lukuun ottamatta erinomaista musiikkia. Se on hieno kuvaus tuon ajan Amerikan kaoottisesta tilanteesta, kun nuoria miehiä lähetettiin sotaan vain kuolemaan ja toisaalla nuoret yrittivät paeta todellisuutta huumeiden avustuksella. Ehkä hieman jäi minua kaivelemaan se, ettei elokuvassa kauheasti syvennytä itse hippiaatteeseen, mutta muuten mallisuoritus tältä elokuvan saralta. Ei ihan Grease, mutta melko läheltä liippaa. Sisältääpä muuten yllättävän murheellisen lopun. Hyvä musikaali, ei voi muuta sanoa.

nimimerkki: Daniel Baldwin

Arvosteltu: 14.06.2006