On surullista, ettei näin hyvää näyttelijätyötä näe juuri enää missään.

9.1.2007 17:11

Alkuperäinen nimi:Täällä Pohjantähden alla
Valmistusvuosi:1968

Täällä Pohjantähden alla on Tuntemattoman sotilaan sekä Akselin ja Elinan ohella eräs parhaimpia Suomessa koskaan filmattuja elokuvia.

Se sijoittuu 1800-luvun lopusta 1900-luvun puoliväliin kertoen pentinkulmalaisten elämästä torppariaikana, sisällissodassa ja myöhemmin talvi- ja jatkosodassa. Erityisesti se keskittyy kuvaamaan torppariperhe Koskelan elämää. Elokuva sinänsä pitää tiukasti otteessaan, jos katsoja on hiukkaakaan Suomen historiasta kiinnostunut. Toki vähän historiantuntemusta tarvitaan, mutta ei enempää kuin yläasteen oppimäärän verran.

Entä mitä elokuvalla on tarjota?
Katsojalle kuin katsojalle se tarjoaa tietoiskun Suomen historiasta. Se antaa kaivatun kuvan siitä, ettei sodassa ole koskaan vain yksi osapuoli syyllinen. Se antaa punaisuudelle ihmisyyden ja syyt. Lisäksi elokuva on viihdyttävä. Kiihdyttävä. Hauska. Koskettavasta puolesta en sano mitään. Kun elokuva käsittelee sotaa ja ihmisyyttä, sen tietää sanomattakin.

Roolivalinnat on onnistuneita. Vaikka jonkun mielestä näyttelijäsuoritukset ovat ehkä yliampuvia, historiantuntija ja/tai kyseisen romaanisarjan lukenut tietää, että hahmot ovat juuri siinä määrin yliampuvia kuin mitä Linna on halunnut. On surullista, ettei näin hyvää näyttelijätyötä näe juuri enää missään. Rooleihin on todella paneuduttu. Halmeen oppipojan silmät palavat, kun hän ilmoittaa torpassa mestarin viestiä. Kivivuoren Otto näyttää siltä kuin mielessä liikkuisi vain, mitä seuraavaksi velmuaisi.

Sen verran on todettava loppuun, että muistakaa miten lapsenkengissä suomalainen elokuva oli vielä vuonna 1968 (vaikka mahtava Tuntematon sotilas olikin jo tehty). On siis turha tuijottaa siihen, onko torppa nyt varmasti sen näköinen, mitä se olisi ollut 1900-luvun alussa tai oliko tuollaista ja tuollaista pukukangasta silloin saatavilla. Itse en, vaikka jonkinmoinen historiantuntija olenkin, edes huomannut mitään epäkohtia – niin otettu olin elokuvasta muuten, Epäkohtiakin toki varmasti löytyy.

Keskittykää ennen kaikkea näyttelijöihin, maisemiin, tietoon ja tarinaan. Imekää itseenne se kaikki. Ja jos mahdollista, lukekaa kirjasarja ennen elokuvan katsomista.

nimimerkki: Eräs parhaimmista suomalaisista elokuvista ikinä.

Arvosteltu: 09.01.2007