Maisemat ovat upeita ja hienoja kohtauksia riittää.

23.12.2004 00:35

Alkuperäinen nimi:Lawrence of Arabia
Valmistusvuosi:1962

Olin nähnyt tämän elokuvan joskus televisiosta osittain, mutta en oikein muistanut siitä paljon muuta,kuin, että se oli hyvä ja pitkä leffa. Kun eräänä päivänä näin tämän leffan kaupassa ja vieläpä alle 10 euron hintaa, tupla dvd:nä, olihan se pakko ostaa. Ja mainittakoon että elokuva voitti aikanaan 7 Oscar-palkintoa esim. elokuva ja ohjaus. Mielestäni kuitenkin olisi voitu harkita pääosan esittäjällekin tuota palkintoa, tekee kuitenkin erinomaista työtä.

Elokuva perustuu tositapahtumiin. Päähenkilö on ollut oikeasti elossa ja se perustuu T.E. Lawrencen kirjaan. Itse en tiedä mitää tuosta kirjasta tai päähenkilöstä. Ennen elokuvan katsomista en ollut edes koskaan kuullut tuosta kyseisestä henkilöstä. Hän oli kuitenkin brittiläinen joka eli joskus 19oo-luvun alussa. En selitä kovinkaan tarkasti juonta sillä sitä on turha selittää seikkaperäisesti.

Siis…
Lawrence on raapustamassa karttoja Cairossa tylsistyneenä v. 1917, kun hän saa käskyn lähteä tarkkailemaan tilannetta Arabiaan. Hän ottaa mielellään käskyn vastaan. Lawrencelle tulee ennen pitkää päähänpinttymä yhdistää verenhimoiset beduiinit keskenään. Apunaan hänellä on niin Auda abu Tayi (Anthony Quinn) ja Sherif Ali ibn el Kharish (Omar Sharif).

Elokuvan näyttelijät ovat loistavia, varsinkin elokuvan päähenkilöä näyttelemä Peter O’Toole. Ei kyllä pidä unohtaa mainita muitakin näyttelijöitä, kuten Alec Guinness, Anthony Quinn ja Omar Sharif.

Maisemat ovat upeita ja hienoja kohtauksia riittää. Hienot musiikit, hienoja taistelu kohtauksia ja hyvä seikkailuhenki. Elokuvassa ohjaus on sulavaa ja käsikirjotus sekä kameran käyttö on hyvää. Miksi ei täysiä pisteitä? Ehkäpä siksi koska se on vähän liian pitkä. Elokuvan pituus lähenee neljättä tuntia.

Elokuva on silti yksi parhaimpia seikkailu- ja sotaelokuvia. Tämmöisiä ei tehdä enään paljon ja se on harmi.

nimimerkki: lotr

Arvosteltu: 23.12.2004