Maineensa arvoinen klassikko.

18.11.2005 19:59

Alkuperäinen nimi:Titanic
Valmistusvuosi:1997

”Maailman kallein elokuva ja vuosisadan rakkaustarina on nyt totta!” Näin kaupiteltiin Titanicia kahdeksan vuotta sitten, kun se ilmestyi elokuvateatterihin. Ja pirun kallis elokuva siitä sitten tulikin, se on heti ensimmäiseksi todettava. Ihmiset menivät mielenkiinnolla teattereihin kovalla propagandalla mainostettua elokuvaa katsastamaan ja kuinka ollakkaan siitä tulikin jättimenestys. Teinitytöt ravasivat teattereissa monta kertaa nähdäkseen aina uudestaan DiCaprion ja saavansa itseä taas sydämensä pohjasta hänen peräänsä. Ja maailmanlaajuisilla Oscar-juhlilla, Titanic kahmi peräti 11 pystiä, mihin on vaan kaksi elokuvaa pystynyt: Ben Hur ja myöhemmin, vuonna 2003 julkaistu Taru Sormusten Herrasta: Kuninkaan paluu.

Titanicin juoni on mahdollisimman ennalta arvattava ja täytyy myöntää, että joissain kohdissa myös ärsyttävän kliseinen ja siirappinen, mutta siltikään se ei tarkoita, että tarina olisi huono. Ei, ei todellakaan. Vuonna 1912 tapahtunut suuri tragedia, josta elokuva kertoo, kuvataan todellisella tunteella ja taidolla. Tarina etenee hallitusti ja suoraviivaisesti koko kestonsa ajan, eikä kertaakan tule vaaraa joutua pihalle. DiCaprio pääsee todellakin oikeuksiinsa toisen pääosan esittäjänä, eikä Kate Winsletkään petä näytellessään nuorta, rikkaan perheen neitosta, johon DiCaprion esittämä Jakc myöhemmin rakastuu. Ohjaus on taidolla tehtyä, James Cameron tekee omalta osaltaan siis nappisuorituksen.

Onko siis jokin pielessä? Ei. Titanicin ainoiksi kompastuskiviksi koituvat turha pituus ja välillä liian kliseinen ja ennalta-arvattava juoni. Muuten tämä elokuva on maineensa arvoinen klassikko, enkä ole oikein koskaan tajunnut, mikä ihmeen tarve kaikilla on oiekin mollata näinkin loistvaa elokuvaa. Minä olen aina viihtynyt Titanicin parissa mainiosti, onhan kyseessä loistava elokuva. Täytyy vain nostaa hattua ja ihailla kuinka elokuva voi samalla olla niin loistava ja koskettava, juuri täydellinen romanttinen draama. Paljoa parempaa työtä ei olisi voinut enää tehdä, toki siihenkin olisi ollut suinkin varaa. Täytyy siis vain ihmetellä, miksi kaikki ovat sanoneet näin loistavaa teosta yliarvostetuksi, koska hommahan on niin, että Titanic onkin reippaasti aliarvostettu.

Voinkin siis suositella tätä lämpimästi kaikille, iästä ja sukupuolesta riippumatta.

nimimerkki: Tolppanen

Arvosteltu: 18.11.2005