Lopputulos on sekava mutta hauska trilleri

10.5.2005 19:18

Alkuperäinen nimi:Shadows and Fog
Valmistusvuosi:1992

Ennen katsomista pidin tätä mielenkiintoisena tapauksena. Allen Kafkan jäljillä mm. Jodie Fosterin ja Donald Pleasencen voimin. Lisäksi Allen kumartaa 20-luvun saksalaiselle ekspressionismille. Hyvät lähtökohdat elokuvalle!

Juoni on hyvä. Heiveröinen Kleinman (Allen) herätetään keskellä yötä etsimään sekopäistä kuristajaa, joka vaanii sumuisilla kujilla. Pelokas kirjanpitäjä ajautuu oudolle vaellusmatkalle, jonka aikana vastaan tulee omaperäistä porukkaa aina miekannielijästä(Farrow) ex-morsiameen (Kavner, Simpsonien Marge). Ja lopulta myös itse kuristajakin ilmaantuu…

Allenin hieno ohjaus ja Carlo Di Palman loistava kuvaus antaa elokuvalle hyvän visuaalisen ilmeen, mutta sillä ei pitkälle juhlita jos käsikirjoitus kusee reisille viidennen minuutin kohdalla. Allenin idea ei kanna alkua pidemmälle, koska tarina alkaa harhailla ympäriinsä heti alussa.

Lopputulos on sekava mutta hauska trilleri. Allenin leffa on täynnä isoja nimiä, joita voi bongailla sieltä täältä. Harmi että elokuva kadottaa punaisen lankansa heti alussa.

nimimerkki: Arviomies

Arvosteltu: 10.05.2005