Loistava elokuva, vaikka tässä kerätäänkin rahaa ja sympatiaa vain Jackin ja Rosen rakkaustarinalla unohtaen kaikki muut hautaansa vajoavaa 1500 ihmistä.

22.3.2015 19:03

Alkuperäinen nimi:Titanic
Valmistusvuosi:1997

Okei…Titanic on ehkä maailman tunnetuin elokuva (ja yksi kalleimmista), jota toiset rakastavat (etenkin ”niin ylisöpöä” DiCapriota), ja jota toiset vihaavat ja pitävät maailman yliarvostetuimpana rainana. Itse en kallistu kumpaankaan. Minun silmissäni Titanic on mahtava pätkä, mutta rakkaustarina on liian vahvasti esillä. Onhan Titanic niittänyt 11 oscarinsakin (mielestäni ansaitsi ne kaikki) kanssa suurta klassikon asemaa.

Tarinan tietävät varmasti kaikki:
Eli jo yli sadan vuoden ikäinen Rose kertoo Titanicin hylyn tutkijoille olevansa heidän löytämänsä piirroksen nuori nainen. Siitä on vain kauan aikaa, kun vuonna 1912 Rose DeWitt Bukater astui tuohon tarunhohtoiseen laivaan äitinsä ja kihlattunsa kanssa. Rose halusi vain kuolla, mutta hänet pelastikin hänen unelmiensa ”kansikuvapoika”, Jack Dawson. He rakastuivat ja viettivät kaikki hetket yhdessä yhteiskunnan sanoista huolimatta, kunnes ”Uppoamaton laiva” kohtasi hyisen kohtalonsa.

Eli siinä tarina omien sanojeni mukaan pääpiirteissään. Aika ennalta-arvattava, vaikkakin toimiva. Onneksi toteutus on loistavaa, sillä Titanicin tehosteet, lavastus ja puvustus, sekä musiikki ovat aivan fantastista katsottavaa (ja kuunneltavaa). Titanic on paikoitellen turhan siirappinen ja rahastus paistaa läpi. Elokuva on pitkä, mutta pituus ei ollut kuitenkaan paha asia (ei oikein ollut tylsiä hetkiä).
Elokuvan vahvana miinuksena pitäisin kuitenkin pääparin liiallista hehkutusta. Elokuva rakentuu liikaa tämän rakkaushömpän ympärille. Mielestäni elokuva olisi toiminut paremmin useasta eri tarinasta koostuvana elokuvana. Näin sympatiaa olisi kertynyt useammalle eri henkilölle. Ongelmana onkin siis se, että elokuvassa kerätään rahaa ja sympatiaa vain Jackin ja Rosen rakkaustarinalla unohtaen kaikki muut hautaansa vajoavaa 1500 ihmistä. Tämä häiritsee minua ja ärsyttää. Titanicilla oli yli 1000 kuolevaa ihmistä, mutta tässä surraan vain teinirakkauden hajoamista.

Mikään muu Titanicissa ei olekaan huonoa, vaan aivan täydellistä. Laivan uppoaminen on niin aidosti tehty ja kauhun huudahdukset kuulee ja ihmisiä kuolee. Onhan elokuvassa mahtava tunnusteema ja legendaarinen ”I’m Flying” kohtauskin. Tunnelmaa ja täydellisyyteen pyrkimistä on vaikka millä mitalla. Elokuvassa on otettu myös aika paljon tosiseikkoja huomioon ja onneksi elokuvassa esiintyy paljon myös oikeasti laivalla ollutta väkeä.

Titanic ei ole täydellinen, mutta aivan mahtava silti. Minun on hankala päättää annanko tälle 4 tähteä vai 4,5. Kallistun kuitenkin neljän ja puoleen. Ja elokuvan tarkka arvio olisi 8,5/10.

Arvosteltu: 22.03.2015