Kuvaa enemmän sotilaan tuntemuksia kuin itse sotaa.

23.1.2006 10:49

Alkuperäinen nimi:Jarhead
Valmistusvuosi:2005

Sam Mendesin, hienon tragikomedia American Beautyn ja hyvän gansterielokuva Matkalla Perditioniin tehneen miehen uusin ohjaustyö käsittelee armeijaa ja valmistaumista sotaan Irakin rajalla. Anthony Swoffordin kirjoittaman muistelman perustella tehty elokuva, joka kuvaa sotilaiden elämää todella hyvin ja realistisesti.

Tarina alkaa kun Swoff (Gyllenhaal) liittyy merijalkaväkeen ja aloittaa rankan alokasjakson. Swoff ystävystyy melkein heti tuvastaan tutun Troyn (Sarsgaard) ja muiden kanssa. Joukkuueensa komentajaksi he saavat ankaran Sykesin (Foxx). Eräänä päivänä kesken Ilmestyskirja Nyt -elokuvan esityksen heidät lähetetään Irakiin. Persianlahden sota on alkamassa. Päivät pitkät sotilaat pelaavat Jenkkifutista, katselevat scorpionien matseja ja yrittävät tappaa aikaa. Pitkästyminen alkaa käydä miesten hermoille ja lopulta mustasukkaisuus oman tyttösytävän luottavaisuudesta. Aivan Kuten Troylla on tapana sanoa: ”Welcome To The Suck.”

Jarhead kuvaakin enemmän sotilaan tuntemuksia kuin itse sotaa. Elokuva on kerrottu todella suoranaisella kerrontavalla. Alkupuoli kuvaa rankkaa koulutusta sotaan. Sitten kun heidät läheteään sotaan niin missä se sota sitten on? Monet sotilaista eivät päässeet edes ampumaan ainuttakaan laukausta.

Kuvaukseltaan Jerhead oli erittäin hieno. Varsinkin öiset palavat öljylähteet ja ilmavoimien tekemät tuhot kuvataan todella upeasti. Hieno lisäys myös Sam Mendesin elokuva listaan. Näyttellijät tekivät erinonaista roolityötä varsinkin Jake Gyllenhaal Swoffin roolissa ja Peter Sarsgaard Troyna ja Swoffin parhaana ystävänä tekivät todella hyvät roolit. Jamie Foxx kersantti Sykesin roolissa oli kanssa todella hyvä.

Kokonaisuutena Jarhead on vaikuttava sotadraama, vaikka sitä sotaa ei juurikaan esiinny ja samlla myös yksi vuoden 2005 parhaista elokuvista.

nimimerkki: andy

Arvosteltu: 23.01.2006