Kuumille keleille jos vilun väristykset ovat välillä paikallaan.

12.7.2010 20:34

Alkuperäinen nimi:Predators
Valmistusvuosi:2010

Henkilökohtaisesti olen 100% Predator-fani jo ensimmäisen 1987 tehdyn leffan jälkeen. Predator on cool ja tyly tappaja vieraalta planeetalta. Robert Rodriquez on onnistunut siinä mihin muut aikasemmat AVP-sotkut jäivät. Kohtuullisen hyvässä käsikirjoituksessa meinaan.

Heti alussa lyödään kortit pöytään. Adrien Brodyn näyttelemä ammattisotilas herää kesken vapaapudotuksen ja putoaa keskelle tuntemantonta viidakkoa. Hetken päästä kasassa on läjäpäin toinen toistaan rankempia ja kovempia heppuja, joista kellään ei ole hajuakaan mitä on tapahtunut ja minkä takia heidät on lyöty yhteen. Heti pienten juttutuokioiden jälkeen porukka tajuaa että heidät on tuotu vasten tahtoaan riistaksi vieraalle planeetalle. Ryhmän vastassa on ovelat Predatorit, jotka testaavat sotilaita ja heidän taitojaan toimia ryhmänä. Pian alkaa porukan vähennys joista jokainen kohtaa toinen toistaan tyylikkäämmän lopun. Lopun B-luokan sekoilu ja juonenkäänteet pistävät vähän harmittamaan, mutta jokatapauksessa sehän tässä olikin tarkoituksena.

Näyttelijäsuoritukset ovat nappiluokkaa. Adrien Brody, Topher Grace ja kumppanit ovat kaikki laatunäyttelijöitä. He ovat määrätietoisia, mutta myös haavoittuvaisia Predatorien edessä. Laurence Fishburnen esittämä Roland on hieman kuitenkin huumorilla lisätty hahmo, mutta mitäpä ei konkarinäyttelijä osaisi paremmin kuin viihdyttää yleisöä. Fanipojat eivät tule pettymään missään kohtaa. Elokuvassa viljellään joka toiseen kohtaukseen hyviä muistoja menneiden vuosien varrelta ja allekirjoittanut oli tyytyväinen kun alkuperäinen musiikki oli kaivettu esiin. Tuiki tuntematon Nimrod Antal suoriutuu ohjaajan työstä hyvin ja uskonkin että Robert Rodriguez on ollut aikamoinen isähahmo kuvausten aikana hänelle.

Alussa mainitsin myös RR:n hyvän käsikirjoituksen. Siinä ei paljoa aukkoja jää paikattavaksi. Toivottavasti myös Director´s Cut versio elokuvasta löytyy, koska sitä jään vesikielellä odottamaan kotilehtereille. Kesän 2010 yksi suurimpia yllättäjiä ja ei jätään sarjan faneja kylmäksi kovalla ns. B-luokan toiminnallaan. Suosittelen lämpimästä kuumille keleille jos vilun väristykset ovat välillä paikallaan.

Arvosteltu: 12.07.2010