Kuuluu ehdottomasti niihin elokuviin, jota ei koskaan olisi pitänyt tehdä.

28.11.2005 20:39

Alkuperäinen nimi:The Next Karate Kid
Valmistusvuosi:1994

11 vuotta sitten tämän elokuvan näkeminen sai ihmiset varmasti pudistelemaan päitään. Don’t worry, kyllä se saa vieläkin. Viisi vuotta Karate Kid 3:n jälkeen minun korvissani tuntematon nimi Christopher Cain ryhtyi ohjaamaan vielä jatko-osaa trilogialle. Rehellisesti sanoen The Next Karate Kidin lisääminen muuten hyvään Karate Kid-saagaan kuulostaa hieman kiusalliselta.

Julie Pierce on vanhempansa menettänyt koulukiusattu ja ongelmissa kieriskelevä teinityttö, joka asuu isoäitinsä luona. Muutaman juonenkäänteen jälkeen isoäidin vanha ystävä Mr. Miyagi saapuu asumaan Julien luokse eikä tyttö ole kovin ilahtunut. Miyagin filosofiaa gimma ymmärtää jopa puolet huonommin kuin Daniel-san edellisissä osissa. Joka tapauksessa koulukiusaamisen yltyessä astetta pahemmalle tasolle Miyagi alkaa opettaa Julielle karatea – kliseitä unohtamatta.

Pat Moritan mukana olon vuoksi tätä on siis kutsuttava nelososaksi sarjaan. Mies on tasan ainoa syy miksi tätä leffaa voisi katsoa. Sillä Hilary Swankia katsoessa sitä alkaa jo huomaamatta kovasti toivoa Ralph Macchiota remmiin. Sivuosista löytyvät näyttelijät ovat suorastaan naurettavan huonoja osissaan. Ainoa joka edes vähän tuntuu olevan menossa mukana, on ilkeätä voikkamaikkaa näyttelevä Michael Ironside, jolla riittää hieman meriittejä muuallakin leffamaailmassa.

Musapuolesta ei tarvitse lähteä sanomaan mitään. Karseata 90-luvun alun poppia, joka herättää Pat Moritankin sängystä pudistelemaan päätään. Käsikirjoitus on taas sitä luokkaa, että huhhuh, surkeimpia miesmuistiin.

Karate Kid saa seuraajan kuuluu ehdottomasti niihin elokuviin, jota ei koskaan olisi pitänyt tehdä. Kumma kyllä leffan huonouteen nähden aika riensi allekirjoittaneella kumman nopeasti joten yksi extrapuolikas sen ansiosta lähtee puolen toista kuulan päälle. Moritaa oli kiva nähdä pitkästä aikaa, mutta ykkösosan suorituksesta ei voi edes puhua. Ironside oli myös ihan piristävä lisä, mutta saa vain ihmetellä miten myöhemmin kaksinkertainen Oscar-voittaja Hilary Swank pystyy näinkin huonoon suoritukseen.

Suosituksia on vaikea lähettää mihinkään suuntaan. Itse pidin jokaisesta aiemmasta Karate Kidistä joten nelososaa on vaikea suositella edes edellä mainittujen diehard-faneille.

nimimerkki: JohnRambo

Arvosteltu: 28.11.2005