Koko elämän kauneutta ja sattumanvaraisuutta korostava runo.

3.6.2004 17:57

Alkuperäinen nimi:American Beauty
Valmistusvuosi:1999

Lester Burnham on tavallinen jenkkilähiössä asuva tyypi. Hän on työskennellyt samassa firmassa (mainosala) 14 vuotta ja hänen päivänsä kohokohta on aamuinen runkkaushetki suihkussa.

Koko kaoottinen tapahtumaketju lähtee siitä, että hänen työpaikkansa vaarantuu. Sen sijaan, että hän sekoaisi vaaralliseksi, hän alkaa uudistumaan sisäisesti ja samalla myös fyysisesti. Tämä näennäisen irrationaalinen prosessi on optimistinen ja samalla koko elämän kauneutta ja sattumanvaraisuutta korostava runo, mikä koostuu absurdista huumorista ja kauniista kuvauksesta.

Näyttelijöiden työ on loistavaa. Kevin Spacey on kuivakan lämmin ja huvittava uudistuvana Lesterinä ja Annette Bening hänen hermostuvana vaimonaan tekee hulvatonta työtä. Yksikään henkilöhahmo ei ole tarpeeton, huolettomasti kirjoitettu tai väärin näytelty.

Tämän elokuvan mestarillisuus on kiistaton ja se on osoitus huolellisesta ja uskaliaasta elokuvataiteesta, joka ei ole korrektia ja ihannoivaa. Lester on ihailtava tapaus, mutta vaikuttaa hurjalta ajatella, että kaikki alkaisivat yhtä radikaalin uudistumisen kuin Lester. Toisaalta hän on vain tavallinen tauno, jolla ei ole mitään hävittävää. Kuten me kaikki olemme Lestereitä enemmän tai vähemmän.

nimimerkki: Jurpo

Arvosteltu: 03.06.2004