Jopa lynchimäisen elokuvan harrastajatkin tippuvat kärryiltään.

15.4.2007 20:25

Alkuperäinen nimi:Inland Empire
Valmistusvuosi:2006

Absurdin ja surrealismin veteraani David Lynch valitsi uuden elokuvansa nimeksi Inland Empire, sillä nimiyhdistelmä kuulostaa hyvältä. Samalla tavalla on itse elokuvakin kuvattu – jokainen kohtaus näyttää hyvältä, jännittävältä ja mielenkiintoiselta. Muuta merkitystä ei kohtauksilla tunnu olevankaan.

Pilkkomalla kronologian osiin mahdollisimman vaikeaselkoisesti, vie Lynch absurdismiaan jo niin pitkälle, että jopa lynchimäisen elokuvan harrastajatkin tippuvat kärryiltään viimeistään viimeisten viidentoista minuutin aikana.

Pääosanesittäjä Laura Dernille rooli on ollut haastava, sillä roolihahmo on kuten aikajatkumokin hajoitettu sirpaleiksi. Elokuvan huonon kaupallisen menestyksen vuoksi Dern jäi huomioimatta helmikuussa järjestetyssä Oscar-gaalassa, vaikka ansioillaan olisi ehdokkuuteen yltänyt.

Toisin kuin Lynchin aikaisemmat elokuvat, Inland Empirea voi tulkita kukin miten lystää. Ääretön tulkinnan vapaus ajanee katsojat joko hulluuteen tai ulos teatterista kesken elokuvan. Vahvoilla kuvilla ja täysin surrealistisilla tapahtumilla jokaisen huomio pysyy tiukasti kiinni valkokankaassa, piti näkemästään tai ei.

nimimerkki: Martin van Wetten

Arvosteltu: 15.04.2007