Jäämme odottamaan kolmosta

31.8.2003 20:25

Nyt kun DVD-julkaisukin tästä elokuvasta on ajankohtainen, oli minunkin aika katsoa tämä kakkososa. Ykkösosa on tullut katsottua pari kertaa, ja se kolahti, joten odotukset olivat minullakin luonollisesti korkealla. Selvästi samat ajatukset on muillakin ihmisillä, kun filmiä ei meinannut saada vuokraamosta itselleen, kun kaikki kopiot olivat koko ajan menossa.

Sanottakoon alkuun että en ole koskaan lukenut herrojen sormustaruja kirjana (vai onko niitä mahdollisesti montakin?), enkä varmasti tule lukemaankaan. Minulle tällä tähänastisella elokuvaparilla ei ole muuta merkitystä kuin se mitä se on, eli viihdyttävä elokuva. Suokaa siis fanaatikot anteeksi että en vertaile kirjan hahmoja elokuvaan, koska elokuva-arvostelustahan tässä on kyse. Onhan maailmassa tehty miljoona muutakin kirjaan perustuvaa elokuvaa.

No niin, Frodo ja Sam ovat edelleen matkalla tulivuorelle, jossa aikovat sulatta sormuksen, joka sitten puolestaan vapauttaa maailman pahuudesta. Eli paineita tai vastuuta näillä pikkuruisilla ei siis juurikaan ole. Luonnollisesti heidän matkalleen tulee mutkia, kun sekä örkit että ihmiset haluavat sormuksen omakseen eri syistä. Paljastamatta kakkososan lopusta liikoja, sanon vain vinkkinä että kolmososa ilmestyy teattereihin kohtapuolin…

Aragorn, hänen vaaleatukkainen keijukaisystävänsä ja äkkipikainen kääpiö jatkavat myös omalla retkellään, jonka aloittivat ensimmäisen osan lopussa: he ovat pelastamassa kahta muuta pikkuruista, jotka ovat joutuneet örkkien vangiksi. Tietenkään tämänkään seurueen matka ei etene ilman ongelmia, vaan he joutuvat mukaan suuriin taisteluihin, joissa kyseessä on mm. ihmiskunnan kohtalo.

Olihan tämä näyttävä elokuva, siitä ei pääse mihinkään. Tehosteet ja örkit ovat hienoja ja maisemat ovat vuoroin mahtavan kauniita ja synkkiä ja masentavia. Mutta oliko tämä maailman paras ja hienoin elokuva? No ei todellakaan. Itse asiassa pidin ykkösosasta enemmän. Tässä elokuvassa tärkeintä tuntui olevan sotiminen ja taistelut, itse juoni ei edennyt juuri lainkaan. Tämä johtunee siitä (ja tämä nyt on tietenkin vain minun arvailua) että kirjasta ei oikeen meinaa riittää tarinaa kolmeen elokuvaan, olisi ehkä kannattanut tyytyä kahden elokuvan sarjaan. Hahmot ja roolisuoritukset ovat ihan yhtä hyviä kuin ykkösosassa, onhan koko trilogia kuvattu yhteen putkeen.

Jos pidit ykkösestä, pidät varmaan tästäkin, ainakin suurimmaksi osaksi. Jos et pitänyt ykkösestä, älä missään nimessä katso tätäkään. Jos et ole katsonut ykköstä, älä silloinkaan katso kakkosta, koska et tiedä kuka on kuka ja mistä oikeastaan on kysymys. Jäämme odottamaan kolmosta.

Arvosteltu: 31.08.2003