Ihan hyvä scifikauhupätkä, joka toimii nimenomaan jatko-osana.

15.6.2004 21:40

Alien iski meikäläiseen aikanaan kuin miljoona volttia. Jatko-osa vain kuin 9990 volttia, mutta silti. Kolmonen taas oli kauhea pettymys. Niinkin suuri pettymys, etten halunnut katsoa nelosta. Eräänä kauniina kesälomapäivänä kuitenkin todettiin kaverien kanssa että voitaisiin istua sisällä koko kaunis ilta ja katsoa kaikki Alienit putkeen. No, vuokraamoon, sitten kauppaan hakemaan pakolliset siivitteet (erinäinen määrä pizzoja ja paljon limua), ja sitten ensimmäinen tieteiskauhuklassikko koneeseen.

No, ykkönen ja kakkonen olivat edelleen loistavia. Sitten tuli sen kammoamani kolmosen vuoro. Pian tajusin että Alien 3 tosiaan vaatii kaksi katselukertaa.

Luutnantti Ellen Ripley mäjähtää pelastusaluksella keskelle vankilasiirtokuntaa, jossa asuu vajaa kolmekymmentä uskoon tullutta vankia. Valitettavasti aluksen mukana tulee (yllätys yllätys) olio, joka aloittaa pienessä vankilassa oman verisirkuksensa sen kummempia odottelematta. Samaan aikaan Ripley kylvää epäsopua vankien keskuuteen. Tämä tuskin on yllätys, kun vangit eivät ole nähneet naista vuosiin. Ja tottakai he alkavat syyttämään toisiaan oudoista kuolemantapauksista. Ripley selvittää nopeasti mikä on kupletin juoni, ja pienien ”ohmygodien” jälkeen hän asettuu taisteluun tuota tunteetonta ja raakaa ulkoavaruuden petoa vastaan. Ongelma on siinä, että yksin Ripley ei selviä, ja laitoksen asukit eivät ole varmoja, haluavatko taistella…

David Fincher ohjaa hillitysti. Jos kakkososa muutti tyylin kokonaan olemalla veriefekteillä maustettua, väkivaltaista ja kaamealla vauhdilla etenevää kauhuactionia, palauttaa kolmonen sen taas lähelle ykköstä. Jostain syystä hallitseva väri on punainen. Tapahtumat ottavat taas aikansa. Itse oliota näytetään taas vähemmän. Ensimmäisellä katsomiskerralla leffa tuntui pelkältä ykkösen uudelleenlämmitykseltä, mutta se paranee selvästi toisella kerralla. Eipä silti, kolmonen on kuitenkin selvästi huonompi kuin ykkönen ja kakkonen. Sigourney Weaveria lukuunottamatta näyttelijät eivät oikein vakuuta, mutta eivätpä ole järkyttävän huonojakaan.

Loppujenlopuksi siis ihan hyvä scifikauhupätkä. Itse asiassa omana kokonaisuutenaan leffa ei varmaan olisi näinkään hyvä, mutta nyt pätkä istuu Alien-sarjaan hyvin. Suosittelen, mutta katso ensin osat 1 ja 2.

Arvosteltu: 15.06.2004