Hyvä mutta yliarvostettu.

2.2.2004 18:11

Alkuperäinen nimi:The Shawshank Redemption
Valmistusvuosi:1994

Tätä leffaa on kehuttu aivan hirveästi. Yhtään kommenttia tyyliin ”ihan hirveä” en muista kuulleeni. Silti Shawshank Redemption (unohdetaan se veemäinen käännös) ei ole mikään maailman kuuluisin elokuva. Ihmettelin siis kun se löytyi Internet Movie Databasen TOP-250 listalta toisena. No pakkohan tämä oli hommata.

Syytön mies tuomitaan vankilaan vaimonsa ja tämän rakastajan murhasta. Vankilassa mies päättää että tännehän ei jäädä. Olot ovat aika kurjat: Vartijat antavat turpaan ja homoseksuaalit vankitoverit raiskaavat. Mies kuitenkin ystävystyy muutaman vangin, erityisesti vanhan mustan hepun kanssa, eikä luovuta.

Leffa vaikuttaa suht pitkään ihan normaalilta vankilaleffalta, mutta se kasvaa koko ajan paremmaksi mitä pidemmälle mennään. Viimeinen tunti on jo todella hyvää elokuvaa. En pettynyt, enkä yllättynyt positiivisesti. Odotin juuri tällaista elokuvaa.

Ja mainittakoon että Shawshank selvästi ottaa mallia, ei suoraan matki tai kopioi, mutta ottaa mallia, aikaisemmista vankilapätkistä, kuten Papillonista ja Paosta Alcatrazista. Niille Shawshank on selvästi velkaa.

Ohjaus toimii hyvin, ja näyttelijät, varsinkin loistava Morgan Freeman, ovat hiton hyviä. Toimii. Hyvä vankilaleffa, kannattaa katsoa, mutta en minä nyt rankkaisi toisiksi parhaaksi leffaksi in the world… Joten hieman yliarvostettu.

Arvosteltu: 02.02.2004