31.10.2004 14:15

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Iron Giant
Valmistusvuosi:1999

Rautajätti on suurelta yleisöltä piiloon jäänyt piirroselokuva, joka samoin kuin yleensä muutkin vähemmän tunnetut piirretyt, kuuluu tämäkin lajinsa parhaimmistoon. Se ei ole siirappia, ja elokuva on todella fiksu, eikä aliarvioi näin ollen lasten järkeä. Kaikenikäisillä on tiedossa jotain. Aihekin on jo aika rankka piirrettyyn. Leffa sijoittuu kylmän sodan aikaan, jolloin ydinsodan uhka leijui suurvaltojen välillä. Ydinsodan vaara sijoitetaan elokuvaan niin, että sen vakavuus ei jää piiloon, mutta ei myöskään ole jatkuvasti esillä, unohtumatta kuitenkaan.

Tässä on kaikki, mitä tarvitaan hyvään piirrettyyn. Rautajätti on aidosti koskettava ja tunteella tehty elokuva, joka takaa leffanautinnon. Henkilöhahmot ovat kiinnostavia ja hyvin kirjoitettuja ja piirrostyylikin miellyttää silmää. Rautajätti on tahraton timantti, siitä ei osaa sanoa mitään pahaa, koska se väistää kaikki kompastuskivet, joihin sen monet serkut ovat astuneet.

Olipa pelkkä tarina itsessään jo hyvä, niin hyvä visuaalinen toteutus tuo kaivattua lisätunnelmaa. Tässä tapauksessa värimaailma ja tapahtumapaikat ovat nostalgisia, ehdottomasti enemmän kuin ruudulla näkyy. Parhainta on vielä se, että lastenelokuvasta voi löytää sanomaa tai ”syvyyttä”. Sitä Rautajätissä ainakin minun mielestäni on.

Nimimerkki: Viisas

Arvosteltu: 31.10.2004