Erilaisiin kappaleisiin jaettu elokuva tuntuu hipovan täydellisyyttä.

24.10.2003 19:00

Alkuperäinen nimi:Kill Bill: Vol. 1
Valmistusvuosi:2003

Kuuden vuoden jälkeen Quentin Tarantino on palannut kovempana kuin koskaan. Tarantino-fanaatikkona olen odottanut ukon neljättä elokuvaa kieli poskessa ja nyt se päivä on koittanut, mutta onko ukon taidot hävinneet vuosien varrella? Tarantinon kolme elokuvaa, Reservoir Dogs, Pulp Fiction ja Jackie Brown, ovat olleet täydellisiä kaikin puolin ja ilman muuta viiden tähden arvoisia elokuvia. Miten Kill Bill vol. 1 suoriutuu, onko se hyvä, vaiko pohjanoteeraus? Lue eteenpäin niin saat tietää vastauksen kysymykseen, joka on kaikkien mielessä. Oliko Kill Bill vol. 1 hyvä?

Ja perhana soikoon oli, aivan mahtavasta elokuvasta on kyse. Kill Billin visuaalinen ilme voittaa toden teolla aikasemmat tuotokset. Erilaisiin kappaleisiin jaettu elokuva tuntuu hipovan täydellisyyttä ja ihan kuin katsoisi elävää kirjaa. Entäpäs taistelukohtaukset? Silmiä hiveilevän kaunista katseltavaa, kun miekka lävistää päät, kädet ja jalat ja ruumiinosia lentelee ympäriinsä. Kaunista katseltavaa. Myös pitää antaa kiitosta hienolle animekohtaukselle, joka ei häviä verenlennossa muulle leffalle. Kerta kaikkiaan Kill Billin visuaalinen ilme on kaunista sekä loistavaa katseltavaa. Vaikka Kill Bill vol. 1 on loistava elokuva, jokin ei ole kohdallaan. Dialogi häviää selvästi aiempien osien dialogille, mutta annetaan se anteeksi, kun muuten leffa on mainio. Ja tietenkin musiikille sekä kung fu -kohtauksille täytyy antaa kunniamaininta.

Elokuvan verenvuodatus yllätti minut toden teolla. Splattermeiningissä tässä liikutaan ja Tarantino hoitaa sen hyvin. Verta lentelee niin, että vampyyritkin olisi kuin taivaassa, joten K18 -leima on todellakin paikallaan tällä kertaa. Tosin liian veren lentely tai väkivalta voi saada katsojan voimaan pahoin ja lähtemään pois pimeästä teatterista, kuten kävi parille iäkkäämmälle ihmiselle, jotka ensimmäisen murhan jälkeen lähtivät pois.

Leffahan kertoo kostosta, jossa Uma Thurmanin esittämä Black Mamba herää viiden vuoden kooman jälkeen ja tietenkin tarkoitus olisi kostaa syyllisille. Kirjoitetaan tappolista ja lähdetään tappamaan yksitellen, kunnes Bill on jäljellä. Juonesta on turha alkaa selittelemään enempää, vaan on nähtävä omin silmin mitä tuleman pitää.

Aluksi minua suututti Kill Billin jakaminen kahteen osaan. Onhan typerää mennä katsomaan leffaa, joka loppuu jännäänkohtaan ja pitäisi odottaa muutaman kuukauden, vain nähdäkseen toisen osan. No, pakkohan on mentävä, kun vol. 1 oli hieno elokuva, vaikka jakaminen oli pelkkää rahastusta.

Kill Bill vol. 1 on toiseksi paras Tarantino-pätkä ja ainoastaan Pulp Fiction oli hitusen parempi. Nappasi se myös paikan omaltani top-10 -listalta. Suosittelen lämpimästi Kill Billin katsastamista, ette pety.

Arvosteltu: 24.10.2003