Ensimmäisellä kerralla elokuva naurattaa kuin riivattu.

10.8.2008 16:47

Alkuperäinen nimi:Shanghai Noon
Valmistusvuosi:2000

Olin katsonut tämän leffan kerran aikaisemminkin televisiosta ja muistelin, että se oli hyvä, joten, kun näin sen Anttilan alelaarissa niin päätin hankkia sen olettaen, että se oli niin hyvä kuin muistelinkin. Täytyy näin jälkiviisaana sanoa, että petyin. Enkä ihan vähän.

Jackie Chanin näyttelemä Chon Wang menee Amerikkaan parin kumppanuksensa kanssa pelastamaan prinsessa Pei Pein (Lucy Liu) jonka ilkeä kiinalainen on kaapannut. Homma menee kuitenkin päälaelleen, kun Chonin setä murhataan Roy O`Bannonin (Owen Wilson) toimesta. Monien sattumien johdosta nämä varsin erilaiset kumppanukset rupeavat pelastamaan prinsessaa.

Minun täytyy yhtyä edelliseen arvostelijaan siinä, että tämä on Jackie Chanin Hollywood-tuotoksista paras. Henkilökohtaisesti en pidä Jackie Chanista näyttelijänä. Minusta hän vain sählää ruudulla ja huutaa naama punaisena. Owen Wilsoniakin pidän korkeintaan keskinkertaisena näyttelijänä. Jackie Chanin roolisuoritus tässä elokuvassa ei ainakaan muuttanut mielipidettäni hänestä vaikka hienoja potkuja tekeekin. Owen Wilson näyttelee hyvin ja parhaiten koko elokuvassa. Muista näyttelijöistä ei ole paljon sanottavaa. Sivuosan esittäjät näyttelevät keskinkertaisesta hyvään rooleissaan.

Komedia on erittäin vaikea elokuvan laji joka vaatii osaamista ja hyvää huumorintajua. Ikävä kyllä tässä tekijät mokanneet pahasti. Ensimmäisellä kerralla elokuva naurattaa kuin riivattu, mutta toisella tai kolmannella se saa korkeintaan hymähtämään. Tämä seikka saattaa kyllä johtua minustakin. Ehkä vitsit vain olivat juurtuneet liian syvälle pääkoppaani eivätkä enää vain naurattaneet. Niin tai näin, ensimmäisellä kerralla elokuva on taatusti katsomisen arvoinen ja toisella katso se ei ellei tule muuta.

Arvosteltu: 10.08.2008